MarTech Awards: BI vant tre priser
Her er oversikten over vinnerne i årets MarTech Awards.
(Brød & Sirkus): Torsdag kveld var det duket for MarTech Awards i regi av ANFO i Oslo.
Totalt deles det ut ni priser innenfor kategoriene innovasjon, databasert innsikt, kundeklubb, B2B, årets tech-geek, AI-generert innhold, søk, non profit og B2C.
Saken oppdateres fortløpende.
Årets innovasjon:
Gull: Handelshøyskolen BI med Studieomaten
Juryens begrunnelse: Gullet i Årets innovasjon går til en aktør for deres betydelige evne til å skape en dyp og resonnerende forbindelse med deres digitale målgruppe. Med en bemerkelsesverdig sammensmeltning av avansert maskinlæring, personlig tilpasning og smart automatisering har aktøren klart å utmerke seg som en visjonær og empatisk innovatør i utdanningssektoren.
Sølv: TV 2 Play med Nova Rocket
Bronse: Penetrace for Penelytics, deres plattform for måling av kanaleffekter og ROI-optimering.
Databasert innsikt:
Gull: Handelshøyskolen BI med Studieomaten
Juryens begrunnelse: Vinneren har demonstrert en gullstandard innen databasert innsikt og markedsføringsteknologi. De har vist en særs god dybdeforståelse for målgruppens behov og har forankret sin løsning i solid og relevant tredjepartsinnsikt, hvilket setter retning for en effektiv og målrettet strategi.
Sølv: Datadrevne stelletips med Merkle & Mester Grønn
Bronse: Lokale opplevelser - global reach, med GroupM og Visit Norway
Kundeklubb:
Gull: Datadrevne stelletips, med Merkle & Mester Grønn
Juryens begrunnelse: Selv i et tett felt med mange sterke case var det en helt enstemmig vinner i denne kategorien. Annonsøren hjelper kundene sine med å pleie sin investering i produktene de selger. De viser ekte engasjement og fagkunnskap, og de går svært langt i å innfri tilpasning og personalisering både for buskap og tidspunkt. Den tekniske løsningen er rå, og tar i bruk cutting edge metoder og løsninger.
Sølv: Mitt Hageland: Et bonuskonsept som skaper verdi! Med: Oculos & Hageland
Bronse: Møbelringen Venteløp –bedre kundeservice og store besparelser med automasjoner, med: Oculos & Møbelringen
B2B:
Gull: Azets lojalitetsprogram for bedrifter og ansatte, med Oculos & Azets
Juryens begrunnelse: Juryen tar frem ord som best in class og er dypt imponert over ambisjonene, strategien og gjennomføringen av dette omfattende prosjektet. På veien for å lage et strategisk verktøy for kundeoppfølging og kundeopplevelse har selskapet funnet pain points OG løsningene for både seg selv og kundene.
Sølv: Branded By Bring, med POL & Bring
Årets tech-geek:
Dette er en helt ny pris i årets utdeling. Vinneren av årets tech-geek er Sofie Cappelen i Orkla.
Begrunnelse: Cappelen startet sin karriere i Orkla i 2017, og har siden den gang vist en utrolig evne til å lede og inspirere.
I 2021 gikk hun over til Orkla Foods Norge først som prosjektleder i New Business og Digital team hvor hun jobbet med digitale prosjekter for utvalgte merker og nye business muligheter.
I 2022 ble hun plukket ut til å delta i Junior Advisory Board, en gruppe unge medarbeidere som gir råd til bl.a. konsernsjefen og jobber med konkrete prosjekt for konsernet
I år gikk hun over i stillingen som Fagsjef Teknologi i Marketing.
AI-generert innhold:
Gull: Branded by Bring, med POL & Bring
Juryens begrunnelse: Juryen trengte ikke å diskutere lenge før vi alle forstod at dette caset var årets snakkis i AI-generert innhold. Det er kanskje ikke vakkert og pixel perfect, men det bygger på en knallgod ide. Det vekker stor nysgjerrighet, noe resultatene viser, og det er modig og lekent. Nettopp fordi det er et helt “ekte” AI-generert innhold.
Sølv: Du er ikke en fisk, med Publicis & Flyte
Bronse: AI-bilder for Nasjonalforeningen for folkehelsen, med: Schjærven Reklamebyrå AS & Nasjonalforeningen for folkehelsen
Søk:
Gull: Når teknisk SEO møter kreative journalister, med VG og Godt.no
Juryens begrunnelse: Når man er en av Norges største nettsteder, er det lett å hvile på laurbærene mens brukerne strømmer inn. Det har årets gullvinner ikke gjort. Vinneren har ikke bare ryddet opp i tidligere teknologiske feiltråkk, de har med utgangspunkt i innsikt om brukerne, utnyttet data og teknologi for å utvikle smarte digitale verktøy som løser hverdagen for forbrukere.
Sølv: TV 2 Play - SEO suksess med strukturert data, med Rocket & TV 2
Bronse: Valgomaten til VG, med VG
Non profit:
I denne kategorien valgte juryen å kun dele ut sølv og bronse, fordi ingen av de nominerte hadde alt de så etter i en vinner.
Sølv: Julegryta 2022, med Publicis Starcom & Frelsesarmeen
Juryens begrunnelse: I en høytid med stramme lommebøker og stor konkurranse om oppmerksomheten, har sølvvinneren truffet riktig målgruppe med god timing som resulterte i en økning i donasjoner på 45% over fjoråret. Med et gjennomført godt kommunikasjonskonsept har de kapitalisert på den emosjonelle oppmerksomheten og utløst effekt i giverglede der digital givning sto for 83% av gavene.
Bronse: Du er ikke en fisk, med Publicis & Flyte
B2C:
Gull: Studiomaten til BI, med Schjærven Reklamebyrå & Handelshøyskolen BI
Juryens begrunnelse: Noen valg er viktigere enn andre. Som barn blir man ofte spurt hva man vil bli når man blir stor – og svaret er ofte brannmann eller prinsesse. Sjokket blir derfor stort når man faktisk må velge og innser at en megler kan være alt fra en finansmegler til en forsikringsmegler. Det er en jungel der ute. Da er det godt at kveldens gullvinner har tatt seg tid til å samle og forvalte en imponerende mengde data. Ikke bare har de samlet dataen, den blir vist frem og benyttet i et format som unge virkelig forstår, liker og faktisk kan forholde seg til. Vi liker quizzer, tester og Harry Potter.
Sølv: TV 2 Play - 150% økning i salg med trendspotting-rigg, med Rocket & TV 2 Play
Bronse: Etterkjøpsdialog for norske matskatter i MENY, med Meny