GroupM gjør interne endringer i Xaxis-ledelsen
Henter Ann Jack og Espen Froestad fra egne rekker.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det siste året har Ann Jack og Espen Froestad sammen ledet den programmatiske avdelingen i GroupM. Jack som operasjonelt ansvarlig, og Froestad med ansvar for produkt – og kommersiell utvikling. Nå tar de sammen et steg oppover i GroupM-systemet, noe som er forenlig med GroupM og Xaxis ambisjon om en mer nordisk organisasjon.
– Jeg gleder meg til å ta på meg utfordringen med å videreutvikle merkevaren og selskapet Xaxis. Fokuset vil fortsatt være å tilby de beste programmatiske løsningene for kundene i GroupM. Nå blir det vår jobb å videreutvikle Xaxis-organisasjonen i Norge for å sikre at kundene har tilgang til de beste, mest innovative produktene og tjenestene, og vise at vi er de fremste på vårt område, sier Ann Jack i en pressemelding.
Hun har tolv års erfaring fra byråbransjen, hvorav åtte i Storbritannia hvor hun blant annet var med på å bygge opp et digitalt markedsføringsbyrå som i dag teller rundt 60 ansatte. De siste fire årene har hun bekledd ulike roller i GroupM-systemet, og tar nå over stafettpinnen som Country Director Xaxis Norway etter Malin Maarud.
To nøkkelrekrutteringer
Espen Froestad har jobbet i GroupM i over fem år og har i forkant av det siste årets rolle som produkt – og kommersielt ansvarlig i den programmatiske avdelingen, jobbet med å utvikle gruppens egenutviklede varelager for native-annonsering. I tillegg har han jobbet med noen av GroupMs største kunder, både operativt og strategisk. Nå tar han steget inn i en Nordisk rolle, som Nordic Product Director i Xaxis Norden.
– Det blir spennende å løfte blikket utover Norge. Vi jobber med kunder som operer på tvers av landegrenser, og da må vi gjøre det samme. Våre kunder skal ha tilgang til de samme produktene og tjenestene uavhengig av hvilket nordisk land de opererer i.
Og legger til:
– Vi ser en klar trend hvor flere og flere medieformater beveger seg mot den programmatiske sfæren, og for oss er dette et steg i riktig retning mot å levere blant annet DOOH, audio og gaming via våre programmatiske plattformer, uavhengig av hvilket land kjøpet gjøres fra.
Jack og Froestad tiltrådte de nye stillingene fra 1. mai.
– Vi er utrolig glade for å kunne gjøre to nøkkelrekrutteringer fra egne rekker. Ann kommer med sitt empatiske lederskap og skarpsinn for å kunders business til å bli uvurderlig for fortsatt vekst i Norge. Espen har vært instrumentell i å drive innovasjon og utvikle markedsledende produkter, og det er fantastisk kult at vi kommer til å kunne dra nytte av hans kompetanse og kunnskap på tvers av Norden, sier Jonas Viksten, sjef for Xaxis i Norden om ansettelsene.
Mediebyrågruppering GroupM består av Wavemaker, Mediacom og Mindshare, og teller 250 ansatte i Oslo.
Xaxis er en del av GroupM og leverer digitale medieinvesteringer innenfor display, video, native, audio, gaming og influenser markedsføring.