Pilotfrue innrømmer markedsføringsbløff
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Jeg har lest særdeles få bøker i mitt liv. Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg er ikke noe glad i å lese bøker, sier Julianne Nygård, bedre kjent som Pilotfrue, i den nye TV-serien «Da vi styrte internett» på VGTV.
De skriver at Nygård blant annet har innrømmet at hun aldri hadde lest en bokserie hun reklamerte for og at hun ikke likte sjokolade hun hadde tatt betalt for å reklamere for.
I serien anslår hun at hun da tok mellom fem og ti tusen kroner for et innlegg. Nå koster det 40 000 for tilsvarende innlegg, kommer det frem.
Den samme sjokoladen som Nygård ikke likte, har for øvrig også bloggeren Anna Rasmussen reklamert for.
– Den har jeg reklamert for. Den er ekkel, sier hun i serien.
Forbrukertilsynet understreker at folk som reklamerer for et produkt for betalt for å omtale det positivt.
– Det er ikke ensbetydende med at de nødvendigvis liker eller bruker det de reklamerer for. Nettopp derfor er det så viktig at all reklame tydelig fremstår som reklame, slik at forbrukerne forstår at budskapet i realiteten er kjøpt og betalt, sier Nina Elise Dietzel, seksjonssjef i Forbrukertilsynet til Se og Hør.