Nytt omdømmeprogram skal løfte hele Nord-Norge
– Bedrifter fortviler over mangelen på arbeidskraft. Mer enn 30 prosent av de spurte bedriftene i Nord-Norge innrømmer at de ikke får tak i den kompetansen de etterspør, sier daglig leder i Nettrakett, Ivar Tjønsø.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi lykkes ikke lenger med å rekruttere kandidater gjennom gamle kanaler. Det holder ikke lenger å legge ut annonser og håpe at folk tar kontakt, uansett hvor spennende stillingen er. Vi må gå nye veier. Vi må fortelle om mer enn jobben. Skal vi få folk til å flytte til vårt område, må de vite hva det betyr å bo og leve her, sier kommunalsjef for HR i Sortland kommune, Brita Kleivan i en pressemelding fredag.
Dette er bakteppet for det nye omdømmeprogrammet «Lev i Nord-Norge», et omfattende og samlende omdømmeprosjektet for Nord-Norge.
– Det er åpenbart at Lev i Nord-Norge treffer en nerve. Bedrifter fortviler over mangelen på arbeidskraft. Mer enn 30 prosent av de spurte bedriftene i Nord-Norge innrømmer at de ikke får tak i den kompetansen de etterspør. Arbeidsledigheten er under 2 prosent mange steder. Det er rett og slett ikke nok mennesker å få tak i. Tiden for utredninger og analyser er over. Nå må vi gjøre noe, sier daglig leder i det digitale mediebyrået Nettrakett, Ivar Tjønsø.
Må stå samlet
HR-sjef i Kronsteingruppen Anne Reinsnes, mener regionen står i fare for å komme i en ødeleggende spiral, hvor arbeidsgiverne bare henter arbeidstakere hos hverandre i nord.
– Vi har sett en svært negativ utvikling over tid. Det hjelper lite for Nord-Norge om Kronsteingruppen henter en kompetent medarbeider fra en annen entreprenør i vårt nærområde. Vi er nødt til å jobbe for tilvekst til regionen og landsdelen. Alternativet er at alt stagnerer og stopper opp.
De «gamle kanalene» er ikke lenger tilstrekkelig Og det er nettopp det omdømmeprogrammet «Lev i Nord-Norge» skal gjøre noe med.
Godt og engasjerende innhold om hvordan det er å leve livet i nord, skal formidles. En egen nettside hvor det etter hvert vil være svært matnyttig informasjon om hva som skjer i Nord-Norge skal opp å gå. En strategisk og kontinuerlig omdømmekampanje for Nord-Norge, i de kanalene hvor unge voksne nå ferdes, skal iverksettes.
– Vi er nødt til å stå samlet for å bryte gjennom larmen av informasjon kandidater med familie til enhver tid pepres med, sier Tjønsø.
Ikke et rent rekrutteringsprosjekt
Han legger til at det å bygge omdømme for en landsdel, ikke er noe hver og en av bedriftene i nord kan gjøre alene.
– Kostnadene og ressursene som skal til for å utføre en slik jobb er stor. Men dersom vi går sammen og gjør dette i fellesskap, kan vi oppnå en effekt som vi hver for oss og hele Nord-Norge bare kan drømme om. Ved å stå samlet om å utvikle «grunnhistorien» om hvordan det er å leve og bo i Nord-Norge, og distribuere dette i de kanalene hvor målgruppene faktisk er, har vi en «fighting chance».
– Vi må sørge for at Nord-Norge er fremst i bevisstheten hos dem som vi ønsker oss nordover.
Tjønsø understreker at omdømmeprogrammet ikke må forveksles med et rent rekrutteringsprosjekt.
– Dette handler om omdømmebygging og kommunikasjon av Nord-Norge. En plattform som igjen skal gjøre rekrutteringsarbeidet i nord mer effektivt for alle. Lev i Nord-Norge skal legge bredsidet til og kjøre kontinuerlig påvirkning og opplysningsarbeid over tid. En klar og tydelig kommunikasjonsstrategi legges til grunn, der godt og engasjerende innhold produseres og oppdateres fortløpende.
Døren er vidåpen
Daglig leder ved Bø Netthandelskompetanse (BNK), Henrik Rødsand, er også tydelig om at det handler om å få flere folk inn landsdelen.
– I BNK er vi godt kjent med kraften av gode og kontinuerlige digitale kampanjer. Et engasjerende budskap til riktig målgruppe gir en effekt på kort og lang sikt. At Nettrakett nå tar initiativ til dette felles løftet for Nord-Norge liker vi svært godt. Sammen er vi sterke, og all vår erfaring tilsier at vi kan lykkes med å trenge gjennom – faktisk få mennesker til å tenke annerledes.
Kronsteingruppen, Holmøy Maritime, Elektroinstallasjon, VIKT, BNK, SmartDok, Ottar Bergersen & Sønner og Økoråd er blant de som nå går sammen med Nettrakett om å etablere første steg i satsingen. Mange aktører på tvers av fylkesgrensene er kontaktet og interessen for å kommunisere Nord-Norge ut er stor.
– Målet i første fase er å få på plass 50 bedrifter i en pilot. Vi nærmer oss dette med stormskritt, og vi får det til i løpet av sommeren eller tidlig høst. Jo flere vi blir, desto større blir effekten av det vi nå skal gjøre på vegne av hele fellesskapet i Nord-Norge. Døren er vidåpen for alle aktører som vil være med, avslutter Tjønsø.