Ny kampanje fra Ruter er en påminnelse om å kjøpe billett
– Det er fort gjort å glemme ting i farten, og da er det fint å få en liten påminnelse om å kjøpe billett når man reiser, sier Miriam Brockstedt Berg i Ruter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Ruter har startet en ny kampanje med gjenglemte ting på kollektivtransport. Dette er for å minne folk på å kjøpe billett. Ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter, Miriam Brockstedt Berg forteller at ideen begynte med at man fort glemmer ting.
– Det er fort gjort å glemme ting i farten, og da er det fint å få en liten påminnelse om å kjøpe billett når man reiser, forteller hun til KOM24.
Kampanjen består av bilder av forskjellige ting som er gjenglemt på buss, bane eller trikk. Det er alt fra althorn til badebukse og dosete. Under står det «Vi vet hvor lett det er å glemme ting. Takk for at du husker å kjøpe billett.»
– I utvikling av kampanjen har vi vært i dialog med hittegodskontoret, slik at vi faktisk viser ting folk har glemt igjen i kollektivtrafikken, forteller hun.
Responderer bra på en påminnelse
Ruter har også tidligere hatt kampanjer for påminnelse om å kjøpe billett. Betalingsandelen er fortsatt lavere enn hva Ruter ønsker.
– Den er blant annet lavere som følge av endrede vaner gjennom og etter pandemien.
Problemstillingen Ruter presenterte for reklamebyrået deres Anorak, var nettopp det at folk som ikke har billett, også glemmer å kjøpe.
– Innsikt fra tidligere kampanjemålinger har vist at kundene våre responderer positivt på budskapet som minner de om å betale hver gang de reiser.
Kampanjen har tidligere vært omtalt av Kreativt Forum.