Anorak danket ut åtte andre byråer i kampen om Ruter
Kontrakten har en årlig estimert verdi på elleve millioner kroner.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nylig stakk Anorak av med Ruter-kontrakten, som gjelder for to år, med mulighet for fire opsjonsår.
– Altså mulighet for seks år totalt, og er årlig estimert til en verdi av circa elleve millioner kroner, hvorav om lag 50 prosent av dette er byråhonorarer, skriver fagleder markedskommunikasjon i Ruter Yvonne Waage, i en e-post til KOM24.
Kjempet mot tidligere vinner
Det var ni byråer som sendte inn tilbud. På denne listen finner vi Anti, Atyp, Try Råd, Kitchen, Per Høj, SMFB, Morgenstern, Los&Co og Anorak, som til slutt vant anbudet.
– Anorak presenterte en tydelig byråfilosofi og et veldig kompetent team i alle funksjoner. De viste gjennomgående til gode cases fra tidligere arbeid, med god bruk av innsikt, høyt kreativt nivå, fine kanaltilpasninger og gode resultater. Anorak løste også den kreative oppgaven på en veldig god måte. De styrket også inntrykket av å være en kompetent gjeng vi kan jobbe godt sammen med i presentasjonsmøte. I sum gjorde dette at valget falt på Anorak.
I fire år har Ruterjobbet med SMFB, som også var maksimalt antall år som kunne utløses i denne kontrakten.
– Vi har vært veldig fornøyde med den jobben SMFB har gjort for oss, i å virkelig sette et fotavtrykk som en merkevare som bryr seg og fører folk sammen i storbyregionen. Ettersom vi følger regler for offentlige anskaffelser, måtte vi ut med ny utløsning nå ved kontraktens utløp. Denne gangen var det Anorak som leverte det sterkeste tilbudet.
51 prosent synes byråvalg er vanskelig
Torsdag la ANFO Annonsørforeningen frem «Den store annonsørrapporten».
I rapporten kommer det frem at 33 prosent mener de har undervurdert hvor ressurskrevende det er med inhousing. Og 67 prosent mener det er viktig at deres kommunikasjonspartner leverer et komplett spekter av tjenester innenfor marketing. I tillegg kommer det frem at over halvparten synes det er vanskelig å velge rett byrå.
–Hva tenker Ruter om dette?
– Slike prosesser er alltid omfattende og tar mye tid. Sånn skal og må det være. Hver enkelt annonsør må gjøre grep i konkurransen og utlysningen for å sikre at de velger det byrået som passer deres merkevare, reklamesyn og organisasjon best. For oss som gjør utlysning i form av en offentlig anskaffelse, er det en del definerte spilleregler som må følges. VI synes at disse spillereglene gjør prosessen ekstra ryddig, og forsøker samtidig å finne grep som ikke belaster for mange byråer for mye underveis. Så ja, det er krevende, dels vanskelig, men vi har aldri vært i tvil etter anbudsprosessene våre, om at vi ender opp med det byrået som er riktig for oss på det tidspunktet, svarer Waage.
Det var Kampanje som først omtalte kontrakten.