Swix og ANTI håper å gå internasjonalt med «no eXception»-kampanjen
Håper å nå ut til IOC: – Det virker kanskje utopisk å nå gjennom til IOC, men vi håper de innser hvor nære de er å skrive historie. Verdens første likestilte OL, det burde de være interessert i å ha på CV-en sin.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Under helgens sesongstart på Beitostølen ble kampen mot IOC markert med kryssede staver, og hele kombinert-Norge stilte til start med stavene krysset i en X for «no eXception».
Bak kampanjen står Swix og ANTI, i samarbeid med Norges Skiforbund og Kombinertlandslaget. Målet er å skrive historie ved at IOC tillatter kvinner å delta, og dermed åpner for det aller første likestilte OL i historien.
– Vi er overveldet av responsen så langt. Det er en samlet skifamilie som stiller seg bak kombinertkvinnene, og engasjementet og støtten vi ser bekrefter bare at IOC er i usynk med tiden vi lever i, sier markedssjef i Swix, Tobias Lien.
– Handler om likestilling
I Vinter-OL 2026 i Milano Cortina, er 15 av 16 grener representert med begge kjønn. Den eneste som mangler er kombinert for kvinner.
IOC begrunner avgjørelsen med at sporten er for liten, men fordi herrene har «forberedt seg til OL», får de likevel delta.
– Da handler det ikke lenger om den eldste disiplinen i vinter-OL har gått ut på dato, ei heller om kapasitet på anlegget, eller kvinnenes prestasjoner isolert sett – da handler det om likestilling.
Sentralt i kampanjen er å få så mange som mulig til å signere en allerede eksisterende underskriftskampanje på change.org, satt opp av ildsjeler i kombinertmiljøet. På en uke har antall signaturer økt med 43 prosent, og teller nå over 13.000 signaturer.
I kampanjen fra Swix og ANTI er det den første kvinnelige verdensmesteren i kombinert, Gyda Westvold Hansen, som spiller hovedrollen.
Hun er dokumentert i reklamefilmen og i annonsene som snart begynner å rulle, og har vært sentral i å skape engasjement i sosiale medier i opptakten til Beitostølen.
Stilte med skjegg
I tillegg har hun blitt aksjonens ansikt utad der hun fronter kampen på vegne av kombinertlandslaget. Hun vant også sesongstarten på Beitostølen overlegent – og stilte med påtegnet skjegg i ansiktet.
Snart begynner verdenscupen i kombinert, og i følge Swix er det internasjonale ambisjoner for kampanjen.
– Skal vi evne å få IOC til å snu her, må vi engasjere utover Norge. Vi har det internasjonale skiforbundet i ryggen, og internasjonale kombinert-utøvere har også begynt å engasjere seg. Det er også flere internasjonale medier som har plukket opp dette, så dette ligger an til å bli stort, sier Lien.
I tillegg til å ha utviklet kampanjen har ANTI også bidratt med merkevareplattform og visuell identitet til Swix.
– Dette har vært utrolig givende å jobbe med, og all honnør til Swix som pusher oss. Det virker kanskje utopisk å nå gjennom til IOC, men vi håper de innser hvor nære de er å skrive historie. Verdens første likestilte OL, det burde de være interessert i å ha på CV-en sin, sier Strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth.