Osloskolen ber Apple trekke reklamefilm
Filmen fremmer bruken av iPad i norske skoler, og har fått kritikk.
Det skriver TV 2.
Filmen er spilt inn på tre ulike barneskoler i Oslo, og skryter av iPad-bruken i norske skoler. Den ble publisert på Apple sin hjemmeside i romjulen.
Nå ber Osloskolen Apple om å trekke filmen.
– Apple sin film om bruk av digital teknologi i våre klasserom har skapt mange reaksjoner. Vi ser filmen kan oppleves som reklame, og at det er problematisk at vi som skoleeier er med på den. Vi har derfor i dag bedt Apple trekke filme, sier utdanningsdirektør Marte Gerhardsen til TV 2.
Hun sier også at de kommer til å ha en gjennomgang av hvordan de vurderer denne typen henvendelser fremover. Og at de må diskutere hvor grensene skal gå for involvering med kommersielle aktører, for å unngå at de bidrar til markedsføring av produkter.
Skolebyråd Julie Remen Midtgarden (H) mener det er riktig avgjørelse av Utdanningsetaten å be Apple trekke filmen.
– Det er viktig at etaten nøye gjennomgår hvordan de vurderer slike henvendelser, og hvor grensene skal gå, for å unngå å bidra til markedsføring av produktreklame på denne måten fremover. Dette arbeidet vil jeg følge opp, sier hun til TV 2.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no