Apple Podcast Subscriptions blir tilgjengelig i løpet av mai.

Apple lar deg tjene penger på podkast

Med lanseringen av Podcast Subscriptions gir Apple ivrige poddere mulighet til å tjene penger på lidenskapen sin. Medaljen har imidlertid en bakside: Du får betalt, men Apple eier lytterne dine.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det var Apple som gjorde podcasten tilgjengelig for verden i 2005. Nå har de pusset opp Apple Podcast, og lanserte tirsdag en rekke nyheter som gjør det mulig for kreative poddere å ta betalt fra trofaste lyttere. Apple Podcast Subscriptions blir tilgjengelig i løpet av mai.

Betalt månedlig abonnement og freemium-modell med tilleggstjenester for betalende brukere er blant nyhetene du kan velge mellom for enkeltpodcaster. I tillegg vil lyttere kunne abonnere på kurerte podcast-kanaler. Betalende abonnenter vil kunne få reklamefrie sendinger, tilgang til førpremierer og eksklusivt premium-innhold.

Det betalte innholdet vil komme i tillegg til alle gratis podcastene som finnes på plattformen fra før av. Poddere vil kunne tilby en blanding av betalt og gratis innhold, og bestemmer selv prisen på abonnementet.

Vil du tilby betalt innhold på Apple Podcast må du betale en avgift på $19,99 per år i tillegg til at Apple beholder 30% av abonnementsinntektene det første året. Deretter reduseres Apples andel til 15%. Annonser og andre inntekter fra sendingene beholder podderen selv 100% av.

Prisen du betaler for å tjene penger på Apple Podcast er at Apple beholder kontrollen og eierskapet til lytterne dine. Lydfilene må lastes opp på Apples servere, og Apple håndterer alt som har med abonnementet å gjøre. Du får derfor ingen informasjon om hvem som abonnerer på podcasten din, bare anonym statistikk og litt informasjon om demografi.

Apple nekter deg ikke å publisere innhold på andre plattformer, men abonnentene og innholdet de betaler for å høre er låst inn på Apples servere. Vurderingen du må ta som podder er derfor om potensielle inntekter fra Apple Podcast veier opp for at du ikke kan bygge en betalende lytterskare i flere kanaler.

Lytteren får også noen nyheter i Apple Podcast. I tillegg til de kurerte kanalene introduseres en «Smart Play-knapp». Den vil automatisk spille av nyeste episode av podcaster med enkeltstående episoder, mens podcastserier vil spilles av fra første episode. Det vil også være mulig å laste ned serier for offline avspilling.

Lanseringene fra Apple kommer kort tid etter at analysebyrået eMarketers publiserte en rapport som spår at Spotify vil passere Apple, og overta rollen som markedsleder i podcast-markedet, i løpet av 2021. Spotify har investert store beløp i podcast-virksomheten sin den siste tiden, og får betalt i form av kraftig vekst. Det analytikerne er usikre på, er om Spotify vil klare å konvertere økningen i lyttertall til inntekter.

Powered by Labrador CMS