Hilde på klatretur i Hellas.
Hilde på klatretur i Hellas.

SOMMERPRATEN:

– Vi skal fjellklatre, bade og spise sykelige mengder pasta

Hva mer kan man ønske seg når man er på tur i Italia?

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Hilde Tunge, seniorrådgiver i Apriil PR, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Det blir først en tur til Danmark til samboeren min sin danske familie og sommerhus på stranda. Så går turen direkte til Dolomittene i Italia hvor vi skal fjellklatre, bade og spise sykelige mengder pasta. Etter det blir det Oslo-ferie, hyttetur og enda litt mer klatring i marka.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Norgessomrene som barn står i hukommelsen som et langt og fantastisk minne. Hytte, elvebading, Sørlandet, krabbefangst og fotball i hagen med storebrødre, far og bestefar. Jeg tror jeg hadde kronisk dykkermaske-merke i ansiktet alle de somrene.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Softis med rosa strø. Ingen over, ingen ved siden. Men jeg blir ledd ut på kontoret hvis det er den jeg kommer med på jobb, så da blir det en klassisk Krone-is med jordbær – helst fra Diplom. Jeg er nøye på isen min.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Nylig synes jeg Tonje Sund i SAS var utrolig klar og tydelig i Freia-debatten. Jeg er en sucker for gode kronikker. Kristine Kotte-Eriksen er inspirerende i arbeidet sitt om reell bedring av mangfold i bedrifter. I tillegg glimter tidligere kollegaer, Inger Johanne Stenberg (nå ONS) og Susanne Egset (nå Netlife Design), stadig til med sterke faglig meninger og bidrag. Jeg er lite glad i svada-delen av denne bransjen og liker de som er konkrete og jobber med effekt. 

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Jeg synes nivået i år har vært enormt høyt. Det er mange kampanjer som har klart å skape interessante debatter og tydelige effekter. Den som senest fikk meg til å bokstavelig talt se opp er kampanjen fra JCP PRAD og Redningsselskapet. En ekte stoppeffekt om et viktig tema det generelt er lite kunnskap om, perfekt plassert både tidsmessig og geografisk.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Fra første sommerjobb som 14-åring har jeg hatt denne jobbfilosofien: Lever litt kjappere, litt bedre og litt mer enn forventet. Klarer du dette i PR-bransjen ligger du fort et hestehode foran alle andre. Og ikke minst: Les, les og les enda litt mer! Det lærer deg kildekritikk, gjør deg til en bedre skribent og har stor effekt på å øke fokus. I tillegg tilegner du deg ny kunnskap, noe du alltid trenger i denne bransjen.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Hvis jeg kunne vært dommer i Ru Pauls Dragrace hadde livet vært komplett.

Powered by Labrador CMS