Slik ser Arbeiderpartiets nye grafiske profil ut.
Slik ser Arbeiderpartiets nye grafiske profil ut.

Arbeiderpartiet lanserer ny grafisk profil

– Målet med den nye identiteten har vært å få Arbeiderpartiet til å se mer ut som oss selv.

Publisert

– Det er mye som skjer i og rundt Arbeiderpartiet for tiden, og ny grafisk profil er en av tingene vi nå lanserer. Målet med den nye identiteten har vært å få Arbeiderpartiet til å se mer ut som oss selv, sier kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Emma Svarva Giskås.

Partiet har lansert en ny grafisk profil som de sier er et mer pragmatisk formspråk inspirert av arbeiderbevegelsen og klassiske Arbeiderparti-plakater. 

Rosen er Arbeiderpartiets mest gjenkjennelige symbol, og denne er nå en del av skrifttypen. Slik at den får riktig størrelse og plassering i overskrifter hvor Arbeiderpartiets nye, norskutviklede skrifttype Jernskrift brukes.

Emma Svarva Giskås (27) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet og Arbeiderpartiets stortingsgruppe.
Emma Svarva Giskås (27) er kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet og Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

Typografien er fra Store Norske Skriftkompani, designet av Arve Båtevik.

Et team bestående av TIBE Labs i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen i Arbeiderpartiet har jobba med dette i godt og vel ett år nå. 

– Vi er stolte av å kunne presentere en ny grafisk profil, utviklet sammen med norske leverandører og fagfolk. Nå rulles den nye grafiske profilen vår ut gradvis frem mot landsmøtet, sier hun.

Blant grepene som er gjort er en forenklet fargepalett hvor rødfargen er rendyrket for å gi et tydeligere og mer konsistent visuelt uttrykk. Men de varsler og bruk av flere og andre farger.

Kommunikasjonen skal være rett på sak – klar, forståelig og uten unødvendige komplikasjoner. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS