Stig Inge Eikemo, avdelingsdirektør Kommunikasjon og brukerdialog Arbeidstilsynet

Julepraten 2022:

Stig Inge Eikemo er lei bruken av engelske bransjeuttrykk: – Klart språk er best

– Årets nyttårsforsett er å løpe halvmaraton til høsten.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det avdelingsdirektør Kommunikasjon og brukerdialog i Arbeidstilsynet, Stig Inge Eikemo, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– For første gang skal vi ha julaften hjemme i Trondheim i stedet for på hytta, så det blir en litt ny tradisjon. Det blir julebesøk, mye god mat og brettspill, og helt sikkert en skitur eller to om snøen holder. I romjulen drar vi på besøk til min familie på Sunnmøre, og blir der til over nyttår.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Som sunnmøring er jeg vokst opp med det pinnekjøtt på julaften, og etter noen år med annet hvert år med ribbe og pinnekjøtt har jeg fått med meg familien på den tradisjonen. Samboeren har fått beholde multekremen til dessert.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– I julen er det hyggelig å spille brettspill sammen, hos oss går det mest i Ticket to ride og Ryktet går. Som småbarnsfar leser jeg aller mest barnebøker, men Fiskehuset av Stein Torleif Bjella er en knakende god roman som jeg kan anbefale andre i tidsklemma. Ellers kommer jeg både i julestemning og får en god latter av «Hjem til jul» på Netflix. Og så Love Actually da – den hører med.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Jobbmessig er det morsomste jeg har opplevd å få samlet hele Arbeidstilsynet til etatssamling i Trondheim. Etter to år med hjemmekontor og covid, var det fantastisk å kjenne energien av 700 kollegaer i samme rom.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Disrupsjon kommer godt opp på listen over uttrykk jeg er lei av. Endring er og vil være normalen, men disrupsjon er svulstig og om vi er ærlig med oss selv så tror jeg ikke så mange av oss tar del i det. Jeg er heller ikke så glad i bruken av engelske bransjeutrykk, når det finnes gode norske alternativer. Klart språk er best. Relevans, brukeropplevelse og effekt tror jeg blir uttrykkene vi vil høre mest om i 2023.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– De to siste årene har gitt kommunikasjonsbransjen mulighet til å både skinne og å digitalisere seg, men med den økonomiske nedbremsingen vi ser komme, vil vi oppleve enda sterkere forventninger om å synliggjøre effekt. Konkurransen om ressursene blir hardere, og de vi skal overbevise er ofte økonomer eller ingeniører, da er det kvalitativ effekt som gjelder. Samtidig er jeg helt sikker på at innholdsproduksjon til egne og andres kanaler bare bli viktigere, og kravene til relevans og godt innhold vil øke.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Årets nyttårsforsett er å løpe halvmaraton til høsten.

Powered by Labrador CMS