Lanserer «Wall of shame» - skal navngi influensere og annonsører som bryter reglene
Ønsker legge et press på aktørene og forhåpentligvis drive frem en endring.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Den britiske bransjeorganisasjonen ASA lanserte nylig en nettside der influensere og merkevarer som bryter reglene vil bli navngitt.
Det skriver The Drum.
ASA kaller selve listen «wall of shame». Tanken er at profilene og merkevarene som havner på listen vil bli undersøkt nærmere enn andre. Så langt er fire profiler navngitt. Influenserne Chloe Ferry, Chloe Khan, Jodie Marsh og Lucy Mecklenburgh er avslørt som noen som gjentatt bryter loven når det gjelder merking av annonser i sosiale medier.
De er alle er blitt kontaktet på forhånd, men det opplyses om at de ikke har gitt noe tilsvar til organisasjonen.
Hensikten med det nye nettstedet er at det skal legge et press på aktørene og forhåpentligvis drive frem en endring.