Her bryter The Hub reglene for konkurranser i sosiale medier: – Dette irriterer mange
– Vår intensjon har aldri vært å leke i noen gråsone, så vi tar dette som læring for fremtidige innlegg, svarer The Hub.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Støtt og stadig bryter virksomheter reglene for konkurranser i sosiale medier. Desember er en måned full av konkurranser på Facebook og Instagram, enten det er julekalendere eller gaver som skal deles ut.
Sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik har satt seg godt inn i konkurransereglene, og tror, med tanke på merkevare, omdømme og kunderelasjoner, at det lønner seg å følge regelverket.
Følgende regel er nemlig gjeldende for Facebook og Instagram: Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler.
Et ferskt eksempel er fra mandag. Hotellet The Hub la ut en konkurranse på Facebook og Instagram. For å delta krever de at kandidaten følger dem og liker posten. Det er helt innenfor reglene.
I første versjon av innlegget krevde de også at kandidaten skulle tagge personen man ville ha med seg. Da hotellet ble gjort oppmerksom av en i kommentarfeltet om at krav om tagging strider mot Facebooks retningslinjer for konkurranser, valgte hotellet å endre setningen til «tagg gjerne personen du vil ha med deg».
Per nåværende tidspunkt har Facebook-posten til The Hub over 7000 likes og 6400 kommentarer. Instagram-posten har 931 likes og 671 kommentarer.
- «Leker» i gråsonen
– Nå har The Hub lagt inn ordet «gjerne» i innlegget. Er det innenfor Facebooks regelverk for konkurranser nå?
Sosiale medier-eksperten mener at hotellets endring i beste fall er det en god del vil hevde i «gråsonen»
– Det er i beste fall det en god del hevder er i «gråsonen», men for det første mener jeg at det ikke er det. «Tagg gjerne» oppfattes av mange som at det er en ting som bedrer sjansen deres for å vinne, det gjør i grunn akkurat det motsatte, og det er mange som deltar i slike konkurranser som også tror det er et krav for å være med i trekningen. Det er mange som overser det lille ordet «gjerne» i denne sammenhengen.
– For det andre så skjønner jeg ikke hvorfor virksomheter vil "leke" i gråsonene, om dette nå skal kunne kvalifisere som det. Dette irriterer mange, og det gir mye spam og støy i folks feed, og det er virkelig ikke noe jeg ville anbefalt noen av våre kunder.
– Vi som virksomheter må ha mer tålmodighet og mer langsiktighet inn i kommunikasjonen og markedsføringen vår.
– Støy og spam
– Hvorfor vil ikke Facebook at man skal tagge venner i slike konkurranseinnlegg?
– Rett og slett fordi det vil føre til at «alle» bruker det og det da vil medføre en enorm spredning av denne type poster, til mange flere enn de som det er relevant for. Facebook og de andre sosiale kanalene er veldig avhengig av at hver og en av oss som bruker disse plattformene, skal oppleve at vi får mest mulig innhold i deres kanal, som vi opplever som relevant og interessant, sier Valen-Utvik og fortsetter:
– Algoritmene som ligger i bunn i alle sosiale medier, er avhengig av våre signaler for hva slags innhold vi liker og hva slags innhold vi bare scroller raskt forbi, slik at de kan gi oss mer av det vi vil ha og mindre av det vi ikke er interessert i. Det at virksomheter krever tagging av venner for å være med i en konkurranse, medfører enorme mengder støy og spam i nyhetsstrømmen til folk, og det ønsker disse plattformene å unngå.
Ingen god strategi
– Får det noen konsekvenser dersom man bryter disse reglene?
– Det kan absolutt gjøre det. Om man konsekvent bryter reglene, og eksempelvis blir rapportert av flere følgere hver gang, så vil de sosiale kanalene kunne stoppe innlegget ditt eller i verste fall; stenge siden din. Det har skjedd, men det skjer nok ikke så ofte som mange skulle ønske. De har ikke ressursene til å håndheve disse reglene så godt som mange skulle ønske, og med det så vil en god del virksomheter bryte reglene igjen og igjen.
– Men, det vil da også medføre, over tid, at de justerer algoritmene til å bli stadig vanskeligere for oss virksomheter å komme gjennom i feeden. Algoritmene er jo maskinlæring, som blir stadig smartere, og som stadig får nye kriterier for å forhindre at innlegg som bruker deling og tagging som kriterium, eller som driver med det vi kaller «engagement baiting», blir vanskeligere og vanskeligere å få gjennom.
– Disse bruddene skjer om og om igjen av ulike aktører. Hvorfor er det så få som har fått med seg dette? Eller er aktørene som oftest klar over regelverket, men prøver finne gråsoner man kan utnytte?
– Nå har jeg jobbet med sosiale medier i mange år, og man skulle i grunn tro at dette var noe som alle visste - eller i hvert fall burde visst. Men sånn er det dessverre ikke. Det er faktisk mange som ikke vet om regelverket, og når de da ser at folk bruker disse kriteriene, så kopierer de det og tenker det er innenfor. Men, i tillegg er det mange som vet om regelverket, men som ikke bryr seg eller bevisst bryter reglene, fordi de satser på at de ikke blir tatt. Og, som nevnt tidligere, mange blir heller ikke tatt, og tenker da dette er en god strategi, men det er jeg ikke enig i.
– Dette kan gi en kortsiktig effekt, med økt rekkevidde og engasjement, men langsiktig, både relatert til merkevaren din, omdømmet og relasjonene du har til målgruppen din, da er jeg sikker på at det lønner seg å følge regelverket, sier hun.
Tar dette som læring
KOM24 har vært i kontakt med The Hub, og får følgende svar fra marketing manager Victoria Isabel Skaarer på e-post:
«Vi så raskt at den første formuleringen ikke var bra og endret den kort tid etter at den ble lagt ut. Slik teksten er formulert nå er det ikke en av kriteriene for å være med i konkurransen, derfor er det ikke en stjerne foran. Vår intensjon har aldri vært å leke i noen gråsone, så vi tar dette som læring for fremtidige innlegg. For å få frem akkurat det vi ønsker endrer vi litt på teksten igjen».
Etter at KOM24 tok kontakt har The Hub nå fjernet «tagg gjerne personen du vil ha med deg», og erstattet det med «Hvem ville du tatt med deg?».