
Ateas podkast er en døråpner for nyansatte
Bidrar også til å bygge en intern stolthet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg tror mye av grunnene til at vi lykkes så godt er at vi jobber som en redaksjon. Vi får innspill fra ansatte, kunder og lyttere, og samtidig har vi friheten internt til å lage de episodene vi mener er best, sier kommunikasjonsdirektør i Atea Norge, Christian Brosstad i en pressemelding.
Bygger posisjon
Han er også programleder for Ateas podkast, «Teknologi og mennesker», som nærmer seg 500,000 nedlastinger, 100 episoder og godt over 200 gjester.
– Vi skal ikke snakke om oss selv, men inspirere, bygge kunnskap, og løfte fram virksomheter som har fått det til med teknologi.

Siden oppstarten i 2019 har IT-selskapet Atea samarbeidet tett med Oslo Business Forum (OBF), for å gi lytterne de beste tipsene fra de fremste virksomhetene i landet på digital transformasjon.
Atea er i gang med den sjette sesongen av teknologipodkasten, som brukes for å bygge posisjon i markedet.
– Det er fantastisk gøy at så mange lytter til oss. Dette er jo en nisjepodkast. En spennende bieffekt er at vi får nye kunder som tar kontakt med oss etter episoder. Jeg tror problemstillingene vi tar opp i podkasten bidrar til å sette Atea på kartet for virksomheter som ønsker å utnytte mulighetene som ligger i teknologien.
Viktig døråpner
OBF har produsert podkasten sammen med Atea siden oppstarten.
– Dette er vår mest populære podkast og en viktig satsing for oss. For oss som jobber tett med næringslivet, så vet vi at mange av problemstillingene som diskuteres i Teknologi og mennesker er reelle utfordringer mange virksomheter nå står i, sier partner og medgrunnlegger av OBF, Marius Røed Wang.
En utfordring det snakkes mye om er å hente inn folk med IT-kompetanse. Noe podkasten har hjulpet til med.
– Vi som mange andre IT-selskaper er avhengige av å rekruttere de flinkeste folkene i IT-bransjen. Jeg har fått tilbakemeldinger fra flere nyansatte om at podkasten har vært en viktig døråpner for Atea når de skulle velge arbeidsgiver. I tillegg bygger det stolthet internt når Atea er så synlig i den offentlige samtalen om hvordan vi skal lykkes i den digitale omstillingen av Norge, sier Brosstad.