Martine Carlson og Irmelin Bergh startet Nudgelab for cirka åtte måneder siden.

Nudgelab vil bidra til å nudge folk i riktig retning

Nudgelab som ble startet av Martine Carlson og Irmelin Bergh, vil satse 100 prosent på atferdspsykologi og nudging.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nudgelab kaller seg selv for et atferdsbyrå, og er så langt ganske alene i den kategorien, forteller Martine Carlson, til KOM24.

Hun har tidligere jobbet i byråer med kommunikasjon og design, men ble interessert i feltet til atferdspsykolog Irmelin Bergh da de jobbet sammen i Netlife Design. De ville starte noe som fokuserte 100 prosent på atferd og atferdspsykologi, og startet derfor Nudgelab.

Martine Carlson og Irmelin Bergh vil nudge folk til å endre adferd.

– Vi ønsker å bevisstgjøre bransjen på verdien å ta utgangspunkt hva folk faktisk gjør, kontra hva folk sier de gjør eller kommer til å gjøre, forteller Irmelin Bergh til KOM24.

Hun viser til hvor lett det er å bli påvirket av situasjonen man er i, som for eksempel at man ofte ender opp med å ryke på et kakestykke i et sosialt lag, selv om man har bestemt seg for å spise sunt.

– Vi mener det ligger mye verdi i det å ta utgangspunkt i folks faktiske handlinger når man skal nå folk gjennom kommunikasjon. Veien viser seg å være kortere fra handling til holdning, enn andre veien.

Settes på kartet

Carlson og Bergh mener om man skal lykkes med å jobbe systematisk med atferdspsykologi og nudging, må det gjøres i eget byrå som utelukkende har dette som fokus.

– Definisjonen på nudging er tiltak med mål om å påvirke folks handlinger i ønsket retning uten bruk av tvang, straff eller økonomisk belønning.

Bergh mener nudging kan brukes i alle felt.

– Der en klassisk kommunikatør gjerne lager kampanjer hvor man forteller om verdien rundt det å spise sunt, ville vi heller rigget situasjonen sånn at folk faktisk tar konkrete valg som fører til sunnere matvalg, følger Carlson opp.

Bergh mener dette kan brukes i alle felt, og at det allerede er et fokus på det i kommunikasjonsbransjen.

– Metodene vi bruker er så generisk og allmenngyldig at de vil fungere nesten uansett i hvilken kontekst de anvendes.

Forslag til løsning

Carlson forteller at hun ikke er designer eller tekstforfatter, men at de kommer med forslag til løsning når de får en problemstilling.

Carlson forteller at Nudgelab elsker å jobbe praktisk.

– Det er en veldig praktisk og eksperimentell metode, der vi alltid lager flere forslag til «nudger», og skalerer det som viser seg å fungere best, om det er et tekstbudskap, endring på en situasjon, tjeneste eller produkt. Dette betyr at vi ofte jobber tett sammen med kunden selv, eller kundens kommunikasjons- eller designbyrå, for å sikre rett tone of voice og produktutforming, forteller hun.

Forsker Bergh forteller at mange allerede jobber internt med atferdspsykologi og nudging, og at alt rundt dette er eksperimentelt.

– Vi tester alltid alt og er opptatt av å vite om det vi gjør har en effekt. Uansett hva slags oppdrag vi får jobber vi kunnskapsbasert og går til litteraturen for å se hva som har blitt gjort og hva som har fungert før. Så bruker vi den kunnskapen i den aktuelle konteksten, ofte har kloke mennesker gjort noe før oss. Vi trenger ikke alltid starte fra null.

Kontekstbasert

Carlson forteller at hva som vil fungere til hvem er kontekstbasert.

– Som nevnt er dette en metode der man tester seg fram til hva som fungerer på en gitt målgruppe i en gitt situasjon. Vi har hatt kunder der en nudge har vist seg å fungere på en type målgruppe, og at samme nudge ikke nødvendigvis fungerer på en annen målgruppe, forteller hun.

Carlson og Bergh har siden oppstarten i november i fjor, rukket å gjøre en del prosjekter som har handlet om produkt og tjenesteutvikling, og ser mye potensial i å bruke teknikkene i utforming og målretting av kommunikasjon.

– At dette har effekt er det ingen tvil om. Det er utstrakt brukt i amerikansk reklamebransje, som har jobbet med dette i en årrekke. Foreløpig er det ganske ferskt her i Norge, og med Nudgelab håper vi å bidra til at startskuddet er satt, avslutter Carlson

Powered by Labrador CMS