PLAY Reklamebyrå splitter lag etter 16 år - legger ned byrået ved inngangen til 2022
Kommer med en bønn til bransjen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Da vi startet PLAY Reklamebyrå var vi ikke klar over hvilken spennende og lang reise vi hadde foran oss. Men i en tid der byråer på vår størrelse må spisse seg og være tydelige på hva vi leverer for å sikre konkurransekraft, har vi brukt det siste året på å gjøre opp en status for veien videre, sier Espen Erfjell i en pressemelding tirsdag.
Forlater reklamebransjen
I 2005 startet Thomas Anfinsen og Espen Erfjell PLAY Reklamebyrå. Anfinsen som kreativ leder og Erfjell som daglig leder og rådgiver.
– Det ligger ingen dramatikk i at vi nå skiller lag. Vi har riktignok hatt et ulikt syn på veien videre, men det er helt naturlig etter så lang fartstid sammen.
Erfjell annonserer at dette er det endelige steget for ham ut av reklamebransjen.
– For meg personlig blir det fremover viktigere å fokusere på meningsfylte oppgaver relatert til å sikre en bærekraftig utvikling.
I tillegg til en kommunikasjonsbakgrunn er Erfjell utdannet NLP Coach, og har de siste to årene jobbet som coach ved siden av rådgiverstillingen i PLAY.
– I coach-rollen har jeg hatt mange møter med ansatte som kjenner på utbrenthet og manglende engasjement. Det har gitt meg innsikt i hvor utbredt dette problemet er, og ikke minst hvilke kostnader det påfører både næringslivet og samfunnet.
En bønn til bransjen
Forrige uke skrev daglig leder i Awake, Camilla Elise Berg en kommentar om slitne kommunikasjonsfolk med alt for mange tidsfrister.
– Min bønn til bransjen jeg nå forlater, er at temaet som Camilla Elise Berg har løftet frem den siste uken blir tatt på alvor og får fullt fokus fremover; «slitne kommunikasjonsfolk» og fokuset på indre bærekraft. Kanskje kan nettopp kreative krefter bidra til nye løsninger på et problem organisasjoner innenfor de fleste bransjer kjenner på nå om dagen?
Fra nyttår går han inn som partner i startup-selskapet WeMe, Norges første wellbeing tech selskap med globale ambisjoner. WeMe utvikler empatiske AI-drevne verktøy som skal bidra til å utvikle ferdigheter og atferd som reduserer stress, utbrenthet og sykefravær i arbeidslivet.
– Å få muligheten til å være med på utviklingen av verktøy som vil kunne bidra til å løse ett av våre største samfunnsproblem i dag, er noe jeg ser veldig frem til.
Thomas Anfinsen, kreativ leder i PLAY tar med seg tre ansatte og slår seg sammen med Spirit Gruppen – Reklamebyrå AS.
Sammen med Play Reklamebyrå AS startet de samtaler om samarbeid allerede i mars 2020 for å se på mulige synergier, men av naturlige årsaker ble dette satt litt på hold.
– Nå er timingen perfekt, sier Anfinsen.
1. januar 2022 er PLAY en del av Spirit Gruppen Reklamebyrå AS.