Undersøkelse: Sporveien Trikken er best på bærekraft
Mens Hennes & Mauritz og Norwegian treffer bunnen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Sporveien Trikken lykkes svært godt med sin posisjonering og merkevarebygging på dette området. De har over tid vektlagt klar og tydelig kommunikasjon til forbrukerne om hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Dette er noe kundene åpenbart har tatt til seg, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.
Første gang
I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
5331 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
For første gang går Sporveien Trikken helt til topps og vinner Bærekraftprisen 2022, etter å ha ligget som nummer to i undersøkelsen to år på rad. Trikken oppnår en score på 79,7 poeng, etterfulgt av strømleverandøren Tibber (78,9) og Finn.no (78 poeng).
– Sporveiens visjon er å tilby bærekraftig mobilitet for alle. Dette jobber vi for hver eneste dag. Da er det ekstra hyggelig at våre passasjerer anerkjenner den jobben vi gjør, og at vi når frem med kommunikasjon til befolkningen om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn, til KOM24.
Helt i bunnen av listen over enkeltbedrifter finner vi også i år kleskjeden Hennes & Mauritz med en score på 44,3 poeng. På plassene over følger flyselskapet Norwegian (46,1) og HBO (47,6).
Som i fjor viser resultatene store forskjeller mellom ulike bransjer og mellom bedrifter i samme bransje. Bransjen «Kiosk» kommer dårligst ut med en score på 51,9 poeng og danner bunnsjiktet i bransjerangeringen sammen med «Strømmetjenester» og «Klær».
Hafslund med størst fall
I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Hafslund strøm som går ned over 10 poeng. Det samme gjør medlemsorganisasjonen OBOS som nå ser konsekvensene av medlemsopprøret sommeren 2021.
Strømpriskrisen påvirker flere av landets strømleverandører og fire av dem er blant de åtte bedriftene med størst fall. Den samme tendensen observerte man også i årets Norsk Kundebarometer.
– Bedrifter som ikke følger med i timen risikerer å bli valgt bort av kundene. Jo enklere det blir å sammenligne bedrifter på bærekraft, jo raskere vil forbrukerne endre sin atferd i en mer bærekraftig retning, sier Silseth.
De siste to årene har vært krevende for bedrifter som ønsker å spre budskap rundt hva de gjør innen bærekraft. Pandemien har naturligvis fått mye oppmerksomhet, før fokuset har blitt dreiet mot strømpriskrise, rentehevinger, uro på børsene, forsyningskrise og krig i Europa.
Dette gir også utslag på årets undersøkelse. Andelen kunder som ikke klarte å svare på noen av spørsmålene som inngår i bærekraftsindeksen økte dramatisk fra 2020 til 2021, og stiger også noe til 2022. 27 prosent av kundene hadde ingen formening om hva bedriften de selv er kunde hos leverte på disse områdene.