StSunniva

StSunniva kom på Vixen med influensernes gamle kjoler

Hadde kjole sydd av påvirkernes kjoler som bare er brukt en gang før.

Publisert

(Oslo Plaza): – Jeg var en av dem som trodde jeg var bærekraftig når jeg solgte plaggene mine videre, men så skjønte jeg det at det er egentlig ikke så masse bedre å kjøpe masse billig fast fashion og få masse dopamin inn i blodstrømmen min. Da ender vi bare med å bare øke forbruket og belastningen på jorden.

Det sier influenseren StSunniva til KOM24.

På VIXEN Awards dukket hun opp i en kjole sydd sammen av 15 andre kjoler og klesplagg. Kjolen var svært lang og veide over 10 kilo. 

Gjennom et halvt år har den norske klesprodusenten Northern Playground saumfart apper for brukthandel på jakt etter plagg fra norske influensere. 

De trodde først oppgaven ble for vanskelig, men det var mindre tidkrevende enn først antatt. Til sammen endte de opp med en haug med plagg, brukt bare én gang.

StSunniva står selv for to av plaggene i kjolen.

– Det ene har jeg ikke brukt i det hele og det andre har jeg bare brukt en gang, i bursdagen min. Så jeg har selv blir arrestert litt her, sier hun.

Nå har hun tatt en runde i klesskapet sitt og sett hvor hun har plagg hun kan bruke lenger. 

Hun forteller at influenseren Hedda Skoug kjente igjen toppen sin i kjolen hennes, mens andre har blitt fortalte det uten å skjønne det. 

Det er klesdesigner Siri Øverland Eriksen som står bak designet av kjolen og ganske raskt ble The Worn Once Dress klar for rampelyset.

Fredag inntok de Vixen Awards.

Markedssjef Pardis Molavi er fornøyd med stuntet. 

– Det handler om vår visjon, at man skal bruke plagg så lenge som mulig, sier hun.

De valgte VIXEN Awards for influensere påvirker overforbruket mye. 

– Og Sunniva er som en match made in heaven med vår merkevare, sier hun.

Men Molavi må og innrømme at hun er selv ikke noe helgen og har selv et av plaggene i kjolen.

– Vi skal ikke peke på noen, men det handler om å endre holdningen og bruke plagg mer og ikke kjøpe nytt, sier hun.

Derfor har de to målsettinger med stuntet. 

– Vi håper å øke kjennskapen vår og endre holdninger. Vi vil få folk til å tenke på sitt overforbruk og makten de har som influensere, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS