– En av grunnene til at jeg valgte Fortum Oslo Varme, er muligheten for å kunne jobbe med spennende prosjekter, forteller Kristin Paus.

Kristin Paus skal dykke ned i det grønne skiftet

Er ny kommunikasjonssjef i Fortum Oslo Varme: – Full fart fra første dag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Interessen for bærekraft har virkelig vokst de siste årene, forteller Kristin Paus til KOM24.

Forrige uke hadde hun sin første dag som kommunikasjonssjef i Fortum Oslo Varme. De siste fem årene har Paus jobbet i Bane NOR, først som kommunikasjonsdirektør i Bane NOR Eiendom AS (tidligere Rom Eiendom), og deretter som kommunikasjonssjef med ansvar for å utarbeide og gjennomføre kommunikasjonsstrategi og -planer i Bane NOR Eiendom og kunde- og markedsdivisjonen i selskapet.

For meg er dette en veldig spennende jobb innenfor et område jeg virkelig brenner for. Fortum Oslo Varme jobber med det grønne skiftet og sirkulærøkonomien i Oslo. Her får jeg lov til å gjøre et dypdykk ned i fornybar fjernvarme og områdekjøling.

Har tatt videreutdanningskurs

Fortum Oslo Varme inngår i Fortum-konsernet og eies 50 % av Fortum og 50 % av Oslo kommune.

– En av grunnene til at jeg valgte Fortum Oslo Varme, er muligheten for å kunne jobbe med spennende prosjekter, blant annet etablering av karbonfangst på Klemetsrud energigjenvinningsanlegg.

let med karbonfangstanlegget er å «fange» 90 prosent av CO₂-utslippet fra avfallsforbrenningen, som er 400,000 tonn, noe som tilsvarer utslippet til 200,000 biler.

– De siste årene har jeg tenkt mye på klimakrisen og at noe må gjøres. Det føles derfor veldig riktig å ha blitt en del av et selskap som jobber aktivt med å begrense utslipp, og med å skape en enda mer miljøvennlig og bærekraftig hovedstad.

Paus takket for seg i Bane NOR i september i fjor. Siden den gang har hun deltatt videreutdanningskurset «Bærekraft i praksis – bærekraftig forretningsmodellinnovasjon» på NMBU.

– Dette er et kurs der man lærer hvordan man skal drive innovasjon innen bærekraft. Det er interessant å lære noe nytt, og jeg tror det er et fint kurs å ha med seg på veien videre.

Lager ny kommunikasjonsstrategi

Under en uke inn i den nye jobben, har Paus allerede begynt å legge en ny kommunikasjonsstrategi.

– Det har vært full fart fra første dag. Fjernvarme og områdekjøling er våre største produkter, og det er mange potensielle kunder og brukere som er for lite kjent med alle fordelene disse har.

Hun tror generelt at oppvarming og kjøling har lav interesse i befolkningen, noe hun tar med i betraktning i den nye kommunikasjonsstrategien.

– Det er også viktig for oss å kartlegge virksomhetsidentiteten vår, hvem vi er, samt hva slags relasjoner vi har til interessentene våre. Skal vi være en kundevennlig leverandør, må vi ha det klart for oss hvordan kundene oppfatter oss og hva de forventer av oss. Vi må også ha gode kommunikasjonskanaler på plass.

Media, sosiale medier og bransjetrender er det også viktig å følge med på.

– Aktualitetsbildet er viktig. Skal vi gjøre produktene våre bedre kjent, er vi nødt til å følge med på hva som trender og tilpasse kommunikasjonen vår etter det.

Powered by Labrador CMS