Influenserbyråer om merking av retusjert reklame
– Vi tror at dette er noe de aller fleste kunder vil synes er uproblematisk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I reklamer som er retusjert, hvor utseendet til personene i reklamen er «fikset på», ønsker regjeringen at det nå skal bli pliktig med tydelig merking. Dette gjelder også filter på sosiale medier som endrer på utseendet.
Det skriver MinMote torsdag.
KOM24 har vært i kontakt med byråene Kontent og Splay One, som begge arbeider tett med influensere, for å høre hva de tenker om lovforslaget - og eventuelt hvordan det vil påvirke deres arbeid.
– På sin plass
Susanne Kjellhov i influenserbyrået Kontent er positiv til forslaget.
– Forslaget er helt på sin plass - det er ikke ønskelig at et filter skal bidra til å gi et feilaktig resultat av virkningen av ulike produkter, og i ytterste konsekvens bidra til økt kroppspress. Vi tror også at dette er noe de aller fleste kunder vil synes er uproblematisk, sier Kjellhov.
Hun forteller at Kontent per i dag ikke har noen spesifikke retningslinjer når det kommer til bruk av filter i kommersiell sammenheng, og legger til:
– Men her vil vi henstille oss etter eventuelle lovendringer som måtte komme som et resultat av dette forslaget, og inkludere det som et punkt i kontraktene vi har med våre influensere.
Hun tror ikke dette forslaget vil påvirker deres arbeid i særlig stor grad.
– Vi jobber med influencere som har gode verdier i bunn og ønsker å gjøre det rette, så det er ikke en problemstilling for oss.
– Hvor går grensen mellom redigering og retusjering?
Talentsjef Emilie Jebsen har svart på vegne av Splay One. Også de er positive til forslaget som et kommet fra Barne- og familiedepartementet, men peker også på at det er viktig at regelverket er tydelig.
- Splay One er positive til forslaget, og ønsker tydeligere merking av innhold der utseende er retusjert og endret velkommen. Dette gjelder spesielt retusjering som endrer på fysiske attributter, som ved å gjøre seg selv tynnere, høyere, og så videre. Det er viktig å tydeliggjøre for publikum når tilnærmet perfekte kropper ikke reflekterer slik personen egentlig ser ut, og hvordan de har oppnådd utseendet de promoterer, sier hun og legger til:
– Regelverket må tydelig definere hva retusjering og redigering er, hva som må merkes og ikke, og når det må merkes. Det er for eksempel veldig vanlig å redigere lys og farge på bilder, ofte gjort slik at personen mener de selv ser bedre ut. Skal dette merkes? Hvor går grensen mellom redigering og retusjering? Vi er opptatt av at regelverket må være lett å forstå for å være lett å ta i bruk.
– Ny del av rutinen
Jebsen forteller videre at deres retningslinjer for merking i dag følger det lovverket og de retningslinjene som foreligger.
– Det vil si at vi har tydelige regler for aldersmerking, merking av reklame og betalte samarbeid, men vi har per i dag ingen konkrete retningslinjer for merking av redigerte eller retusjerte bilder. Vår oppfatning er at profilene i vårt Youtube-nettverk i svært liten til ingen grad retusjerer utseendet for å endre fysiske attributter, spesielt ikke i forbindelse med kommersielle oppdrag. Vi jobber hovedsakelig med videoplattformer og videoinnhold og ønsker nettopp derfor å løfte frem video som et verktøy for å vise frem det ufiltrerte, ekte og ærlige.
- På samme måte som vi i dag må følge alle lovverk og retningslinjer om reklame og merking av reklame, vil en endring av lovverket føre til endringer i våre retningslinjer som alle våre profiler må forholde seg til. Dette blir en ny del av rutinen for oppfølging av kommersielle samarbeid, både for talent-ansvarlige og prosjektledere på kommersielle kampanjer. En slik rutineendring vil ikke påvirke vårt arbeid i stor grad, avslutter hun.