Barneombudet har fått ny drakt: – Vi hadde behov for et løft
Denne høsten har Barneombudet fått ny nettside, ny logo og ny visuell profil - levert av Bielke&Yang.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Barneombudet hadde et ønske om å fremstå mer helhetlig. Det ønsket ble denne høsten oppfylt og den nye visuelle profilen har gjort ting enklere for organisasjonen.
Seniorrådgiver for kommunikasjon, Jonas Bjørkli i Barneombudet, har vært leder for prosjektet og forteller at det er flere grunner til at de ønsket å gjøre en drastisk endring.
– Det handler først og fremst om at nettsiden vår var fra 2012, og det har skjedd mye med den teknologiske utviklingen siden den gang. Vi hadde en nettside som ikke var tilpasset vårt behov, verken for oss som arbeider internt i Barneombudet og siden var heller ikke god for de som er interessert i å finne ut ting om oss, sier seniorrådgiveren.
Bak det hele står designbyrået Bielke&Yang. Illustrasjonene er laget av Elliot Kruszynski og bildene som nå er på Barneombudets nye nettside, er tatt av Hinda Fahre.
– Flere muligheter
Bjørkli forteller at det var vanskelig å være aktuell på den gamle nettsiden, og dermed var det vanskelig for Barneombudet å vise frem hva de er opptatt av og dele artikler og høringssvar.
– Nå er det lettere for oss å bygge ut forsiden og vise frem det vi er opptatt av. Vi har mange flere muligheter, sier han og legger til:
– Mye av vår jobb er å skrive høringssvar og påvirke myndighetene gjennom det. Da er det viktig for oss å kunne vise det frem på forsiden. På samme måte som når vi er ute i media, da skal det vi sier i media være enkelt å finne igjen på nettsiden vår, i tillegg til at vi der kan utdype enda mer.
– Den gamle siden var litt umoderne ut og vi hadde behov for et løft, sier han.
Han forteller at Barneombudet hadde et behov for å fremstå mer helhetlig.
– Vi ønsker å fremstå enhetlig og helhetlig ut på alle plattformer og kanaler. Vår gamle profil besto av farger som ikke spilte på lag og et malverk som ikke var hensiktsmessig.
Han gir et eksempel på da de ansatte i organisasjonen lagde Powerpoint-presentasjoner, så den visuelle profilen ofte ulik ut.
– Mange store valg
Anbud ble lagt ut i starten av 2019, og det var designbyrået Bielke&Yang som vant oppdraget.
– I forkant hadde vi internt samlet sett på hva vi trenger og hvilken retning vi ville gå i. Det var en naturlig diskusjon å ta ettersom at vi fikk et nytt Barneombud i 2019.
Med på selve prosjektet har hele kommunikasjonsavdeligen vært involvert, sammen i en arbeidsgruppe med en representant fra fag og en representant fra administrasjon.
– Det var viktig for oss å sikre at alle har fått være med, og gitt uttrykk for sine behov og ønsker. Det var helt avgjørende, for vi har tatt mange store valg, sier han og referer til at det mest synlige valget har vært valg av helt ny logo.
– Det var ikke noe som var gitt da vi lyste ut anbudet, at vi skulle få ny logo, men vi var absolutt åpne for det og veldig glade for at vi valgte å skifte, forteller Bjørkli.
Før besto Barneombudets logo av en bamse i et riksvåpen, og Bjørkli mener det var på tide på skifte den ut.
– Barneombudet er en uavhengig organisasjon, og vi ser at en bamse i et riksvåpen ikke akkurat lyser uavhengighet, sier han.
Videre forteller han at Bielke&Yang «kjørt løpet og prosessen», og at byrået har fått de til å sperre øynene opp.
– Vi har sett at helhet handler om så mye mer enn bare logo og nettside. Vi har blitt utfordret av byrået når det gjelder typesnitt, illustrasjoner og bilder. Det har hjulpet oss å utvide vår horisont for å kunne vise vår helhet. Det har løftet oss det lille hakket - som vi internt ikke så, avslutter du.
– Helt fantastisk
– Det har vært helt fantastisk med ny profil, sier han og forteller at det interne arbeidet har blitt lettere.
– Nå har vi et malverk og en retning om hvordan ting skal se ut. Vi har heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra utsiden. Nettsiden vår er nå lett å finne frem i og tiltalende.
Bjørkli forteller at de har ulike målgrupper, som kan være krevende å nå.
Barneombudets hovedmålgruppe er i stor grad myndighetene. I tillegg til barn og unge som vil lese hvilke rettigheter de har, og voksne som er interessert i rettighetsstoff.
– Det kan være krevende å nå så ulike målgrupper. Tilbakemeldingene vi har fått er at ungdommen synes ikke vår nye profil er for barnslig, og voksne synes den er stilig, sier han.