#Påskepraten
Signy sine to påskegarantier: – Jeg skal ikke til fjells og jeg skal ikke gå på ski
Deler sine beste påsketips med KOM24s lesere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det Signy Fardal, kommunikasjonssjef i Bellona, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Jeg skal gjøre som jeg pleier i påska; litt forskjellig. Jeg skal ikke til fjells og jeg skal ikke gå på ski. Først og fremst en tur til hjembygda mi Sogndal. På påskeaften skal vi besøke venner i Tønsberg. Og innimellom skal jeg og samboeren min nyte våren i Oslo og gjøre den herlige terrassen vår klar for sommeren.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– Jeg har begynt å se på Pachinko, et fantastisk koreansk/japansk slektsdrama på Apple TV som allerede er blitt omtalt som årets beste seriedrama. Jeg ser også på Yellowstone på Paramount+, en herlig tidtrøyte med Kevin Costner, cowboyer og indianere og sterke kvinner. Og så håper jeg selvsagt på noen gode krimdramaer i løpet av påska. Jeg vil forresten anbefale en dansk film på Netflix, «Skyggen i mitt øye». En sterk historie fra 2. verdenskrig som dessverre er like aktuell i dag…
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Oj, det er mye. Både gjennom 20 år som sjefredaktør i ELLE og nå 15 måneder som kommunikasjonssjef i Bellona.
Jeg trives best når det er hektisk, og det var det mildt sagt da Bellona hadde den eneste norske paviljongen inne i «blue zone» under de internasjonale klimaforhandlingene, COP 26, i Glasgow sist høst. Mye spennende program. Mange spennende gjester. Og ikke minst mye gøy med gode kolleger innimellom slagene.
Arendalsuka i august var også en «høydare». Der stilte Bellona, tradisjonen tro, med båten vår Kallinika, som er et faglig og festlig samlingspunkt for mange av de som deltar på Arendalsuka.
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– Det har jo vært en krevende start med pandemi etterfulgt av energikrise og krig i Europa. Det er mange store og viktige temaer som krever oppmerksomhet, og en av de viktigste er hvordan verden skal løse klimakrisa. Det er først og fremst det Bellona er opptatt av. FNs klimapanel har lagt fram to rapporter i år som dokumenterer hvor alvorlig situasjonen for kloden er. 2030 nærmer seg med stormskritt, og i løpet av de åtte neste årene skal vi minst halvere våre klimagassutslipp. Derfor er det viktig å holde fokus på denne problematikken.
– Hvordan blir resten av kommunikasjonsåret?
– Det vil nok fortsette å være krevende, jeg frykter at hverken krigen eller energikrisa er over med det første. Vi vil jobbe for å holde fokuset på klimamålene høyt opp på agendaen. Til høsten kommer sluttrapporten til FNs klimapanel, den skal oppsummere og sammenstille funnene fra de tre delrapportene, og vi regner med det blir mye kommunikasjonsarbeid i den forbindelsen.