NTNU, Norges største universitet, opplyser at de i 2019 brukt 7,7 millioner kroner på «PR- og kommunikasjonstjenester». Foto: Ole Martin Wold / NTB

Universitetene legger av millioner til kommunikasjonshjelp

– Vi trenger kreative byråer som kan bistå oss, sier kommunikasjonsdirektøren ved Universitetet i Oslo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norges ti offentlige universiteter brukte til sammen omtrentlig 27 millioner kroner på «PR- og kommunikasjonstjenester» i 2019, viser innsynskrav KOM24 har fått innsyn i hos de ulike utdanningsinstitusjonene.

Det er med andre ord mye penger for byråene å hente dersom man får de største universitetene som kunde. På topp tre i løpet av 2019 finner vi NTNU, Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø.

Disse brukte mest

KOM24 har bedt om innsyn i hva de ulike universitetene brukte på «PR- og kommunikasjonstjenester» i 2019, og hvilke byråer de benyttet seg av.

Tall tilsendt fra Norges største offentlige universitet, NTNU, viser det ut til at de i 2019 brukte minst 7, 7 millioner kroner kroner på PR- og kommunikasjonstjenester i 2019.

Norges største universitet har benyttet seg av flere ulike byråer, og den største summen på 1,5 millioner kroner gikk til Geelmuyden Kiese.

NTNU ville ikke sette sammen en oversikt for KOM24, men sendte en liste med alle kjøp de har gjort for over 100 000 kroner. Listen de har sendt er en oversikt over leverandører som de har på ders konto «Konsulenttjenester til «kommunikasjonsrådgivning, design mv». Totalt ble det her belastet 18,6 millioner kroner i 2019, fordelt på rundt 300 leverandører.

Rundt fire millioner kroner fra denne listen har ikke KOM24 fått innsyn i, så summen som har gått til PR og kommunikasjonstjenester kan være høyere.

Tallene mellom universitetene er ikke nødvendigvis helt sammenlignbare, da de ulike institusjonene har ulike måter å svare på innsynskravet. UiO har sendt en helt annen liste enn NTNU, for eksempel.

Universitetet i Oslo oppgir at de i løpet av 2019 brukte 4,2 millioner kroner på PR- og kommunikasjonstjenester. Denne summen er fordelt på flere ulike byråer, blant annet Corporate Communications, WergelandApenes og Dinamo.

Gambit H + K mottok den største summen fra UiO, på nøyaktig 1 251 631 kroner.

Universitetet i Tromsø oppgir at de brukte 3,8 millioner kroner, der 1,6 millioner gikk til Siste Skrik kommunikasjon, og litt over 500 000 kroner gikk til Clear Channel.

Nord Universitet oppgir at de i løpet av fjoråret benyttet seg av flere ulike byråer til ulike konsulenttjenester. Apeland mottok 561 307 kroner for å hjelpe Nord universitet med strategisk kommunikasjonsrådgivning. Til sammen utgjør betaling til alle byråene Nord Universitet benyttet seg av på totalt 2,3 millioner kroner.

Universitetet i Stavanger har i 2019 hatt en rammeavtale med det lokale byrået Fasett. Fasett har blant annet hjulpet UiS studentrekruttering, filmproduksjon og podcast med en betaling på 2,1 millioner kroner.

– Vi trenger byråer som kan bistå

Kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné ved UiO forteller hvorfor de velger å bruke store summer på ekstern hjelp.

- Vi brukte 4,2 mill kroner i 2019 i hovedsakelig knyttet til mediebyrå og plassering av betalt kommunikasjon og i utvikling av materiell til vår kampanje for å rekruttere studenter. Det er viktig for oss å kjøpe kompetanse når det gjelder medieplassering og også i spesifikk utvikling av ulike kommunikasjonsprodukter i kampanjesammenheng, sier Rossiné.

Hun fortsetter:

– Vi trenger kreative byråer som kan bistå oss på områder der vi ikke har så stor kompetanse selv eller trenger mer kapasitet.

Kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné ved Universitetet i Oslo forteller at de i fjor brukte 4,2 millioner fordelt på ulike byråer.

– Er dette noe dere kommer til å bruke mer og mer penger på i fremtiden?

- Det er en løpende vurdering, men vi har et bevisst forhold til hvilken kompetanse vi trenger inhouse og hva vi skal kjøpe, sier hun.

– Hva er det viktigste budskapet dere trenger å få kommunisert ut?

- Forskerne våre har mange budskap løpende, og ledelsen er aktive i samfunnsdebatten, men det vi kjøper tjenester til handler i hovedsak om å rekruttere studenter, avslutter kommunikasjonsdirektøren ved UiO.

I fjor høst var det hele 33 byråer som kjempet om å få Universitetet i Oslo som kunde.

De minste brukte minst

Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU) opplyser at de totalt sett har brukt 1,8 million kroner i 2019.

NMBU har benyttet seg av JCP til blant annet «kreativt utvikling til konsepter og aktiviteter», digital utvikling og design av kampanje, «noe booking og betaling av plass i media for gjennomføring av annonsekampanjer», og videoproduksjon til markedsføring.

Universitetet i Bergen brukte i 2019 1,6 millioner kroner og benyttet seg av to byråer: Redink og Kalibrert (nå Labs). Førstnevnte fikk 801 000 kroner, mens Kalibrert mottok 881 623 kroner fra UiB.

Universitetet i Sørøst-Norge kjøpte kommunikasjonstjenester for totalt 1,7 millioner i 2019. Der 1,6 millioner gikk til Burson Cohn & Wolfe, og de resterende 100 000 ble kjøpt fra Godt Sagt AS, som holder til i Drammen og Kongsberg.

OsloMet oppgir at de i 2019 brukte totalt 1,6 millioner kroner på PR- og kommunikasjonstjenester fra de to byråene Burson Cohn & Wolfe og HyperRedink AS. Dette fordeler seg med 364 222 kr på BCW og 1 253 575 kr på sistnevnte.

Universitetet i Agder oppgir at de i løpet av fjoråret brukte 425 000 kroner på slike tjenester. Byråene som mottok noe av denne summen var lokale Falk Media, Jansen Kommunikasjon og Innoventi. Byrået Synlighet AS mottok mye av UiAs penger for hjelp med rådgivning, men også annonsering.

Powered by Labrador CMS