BliVakker, Blush og Coverbrands må ut med milliongebyr for uriktige Black Friday-kampanjer
Tre aktører i sminke- og kosmetikkbransjen er av Forbrukertilsynet ilagt gebyrer på totalt åtte millioner kroner for brudd på markedsføringsloven.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er BliVakker, Blush og Coverbrands som har fått varsel om at de vil bli ilagt gebyrer for å ha brukt ikke-reelle førpriser i Black Friday-kampanjer.
BliVakker har fått varsel om at de må betale et overtredelsesgebyr på fire millioner kroner for å ha brutt loven under sin Black Friday-markedsføring. Blush og Coverbrands har fått varsel om to millioner kroner i gebyr for samme type lovbrudd.
I tillegg blir alle ilagt forbudsvedtak, noe som betyr at de vil kunne få nye og høyere gebyrer dersom de begår samme lovbrudd igjen.
Uenig med Forbrukertilsynet
Administrerende direktør Kolbjørn Ertzeid i BliVakker-eier Brandsdal Group sier til E24 at de ikke er enig i Forbrukertilsynets konklusjon.
Forbrukertilsynet mener aktørene tidligere har blitt opplyst om regelverket og fått beskjed om å innrette seg, men at de likevel fortsatte praksisen.
Ertzeid sier at BliVakker gjorde justeringer etter at tilsynet påpekte det de mente var villedende markedsføring i 2020.
– Så registrerer vi at de mener at det ikke er tilstrekkelig, sier Ertzeid.
Skal ikke lønne seg økonomisk
Ifølge E24 ønsker Coverbrands ikke å kommentere saken. De har så langt ikke kommet i kontakt med Blush.
– De aktuelle aktørene har alle tidligere blitt opplyst om regelverket og fått beskjed om å innrette seg. Likevel fortsetter de tilsynelatende den samme praksisen. Lovbruddene fremstår derfor som bevisste og systematiske, noe vi ser svært alvorlig på, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Tilsynet anser det som svært sannsynlig at mange forbrukere har blitt villedet, noe som utvilsomt har medført økte inntekter for aktørene.
– I utmålingen har vi lagt til grunn prinsippet om at gebyret bør settes så høyt at det ikke skal lønne seg økonomisk å bryte loven, sier Rønningen.