BMW-annonse høster sterk kritikk
«Jeg har kommet med forslag og tilbakemeldinger, for eksempel at du ikke kan ha en seriøs klima- og miljørapportering samtidig som du tillater klima- og miljøskadelig annonsering».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Helgens største snakkis i den svenske mediebransjen er klimaaktivisten Greta Thunbergs rolle som gjestende sjefredaktør i avisen Dagens Nyheter. Denne opptreden ble møtt med både ris og ros.
Dette skriver Resumé.
«Verdens beste bilmerke for klimaet»
Annons för BMW i dagens DN, där Greta är tillfällig chefred.
— Ulrika Good (@ulrikagood) December 6, 2020
Baxnar av det osmakliga renommésnyltandet. pic.twitter.com/kKOfxKAoUW
Utgaven av Dagens Nyheter består av flere saker om klimaet, og annonsører slik som feks Coca Cola, Centerpartiet, WWF og Grön Ungdom har lagt inn en annonse i avisen - de fleste annonsene inneholder et klimabudskap.
Den mest bemerkede reklamen fant derimot i DNs kulturtilskudd. Der hadde bilmerket BMW gjort en travesti på Greta Thunbergs berømte plakat med slagordet «skolestreik for klimaet».
I BMWs annonse er det bilde av en lignende plakat, men med skriften «Verdens beste bilmerke for klimaet» og en referanse til Dow Jones Sustainability Index.
I løpet av helgen har annonsen høstet mye kritikk på sosiale medier for å blant annet være tonedøv, noe som både Aftonbladet og Expressen trekker frem.
– En begrenset rolle
En som reagerte på annonsen var tekstforfatter og foreleser Ulrika Good.
- For å si det rett ut, de som ikke liker Greta, vil ikke kjøre rundt i en «Greta-bil». Og de som liker Greta, vil ikke se hennes attributt i en annonse for prestisjebiler med store motorer, uttalte Good til Expressen.
Martin Jönsson, redaksjonell utviklingssjef i Dagens Nyheter, forteller til Expressen at det ikke var aktuelt å stoppe noen av annonsene og at Thunberg har sett alle annonsene på forhånd.
På Instagram søndag skriver Thunberg blant annet følgende:
«Selvfølgelig har jeg - som alle sjefredaktører antar jeg - hatt en veldig begrenset rolle. Jeg har kommet med forslag og tilbakemeldinger, for eksempel at du ikke kan ha en seriøs klima- og miljørapportering samtidig som du tillater klima- og miljøskadelig annonsering».