Greta Thunberg utenfor Riksdagen i Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT NYHETSBYRÅN / NTB

BMW-annonse høster sterk kritikk

«Jeg har kommet med forslag og tilbakemeldinger, for eksempel at du ikke kan ha en seriøs klima- og miljørapportering samtidig som du tillater klima- og miljøskadelig annonsering».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Helgens største snakkis i den svenske mediebransjen er klimaaktivisten Greta Thunbergs rolle som gjestende sjefredaktør i avisen Dagens Nyheter. Denne opptreden ble møtt med både ris og ros.

Dette skriver Resumé.

«Verdens beste bilmerke for klimaet»

Utgaven av Dagens Nyheter består av flere saker om klimaet, og annonsører slik som feks Coca Cola, Centerpartiet, WWF og Grön Ungdom har lagt inn en annonse i avisen - de fleste annonsene inneholder et klimabudskap.

Den mest bemerkede reklamen fant derimot i DNs kulturtilskudd. Der hadde bilmerket BMW gjort en travesti på Greta Thunbergs berømte plakat med slagordet «skolestreik for klimaet».

I BMWs annonse er det bilde av en lignende plakat, men med skriften «Verdens beste bilmerke for klimaet» og en referanse til Dow Jones Sustainability Index.

I løpet av helgen har annonsen høstet mye kritikk på sosiale medier for å blant annet være tonedøv, noe som både Aftonbladet og Expressen trekker frem.

– En begrenset rolle

En som reagerte på annonsen var tekstforfatter og foreleser Ulrika Good.

- For å si det rett ut, de som ikke liker Greta, vil ikke kjøre rundt i en «Greta-bil». Og de som liker Greta, vil ikke se hennes attributt i en annonse for prestisjebiler med store motorer, uttalte Good til Expressen.

Martin Jönsson, redaksjonell utviklingssjef i Dagens Nyheter, forteller til Expressen at det ikke var aktuelt å stoppe noen av annonsene og at Thunberg har sett alle annonsene på forhånd.

På Instagram søndag skriver Thunberg blant annet følgende:

«Selvfølgelig har jeg - som alle sjefredaktører antar jeg - hatt en veldig begrenset rolle. Jeg har kommet med forslag og tilbakemeldinger, for eksempel at du ikke kan ha en seriøs klima- og miljørapportering samtidig som du tillater klima- og miljøskadelig annonsering».

Powered by Labrador CMS