Slik skal IKEAs dobørste øke turismen
Kampanjen skal vise stedene som har gitt navn til en rekke IKEA-produkter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Har du noen gang tenkt over at Bolmen i Småland er en svensk innsjø og ikke bare en dobørste til ti kroner, eller at du like gjerne kan strekke på beina i Ektorp, og ikke bare på en 3-seters sofa fra IKEA?
– Vi har valgt å satse på steder som ikke er så kjente i Sverige, for å vise det mangfoldet Sverige kan tilby som destinasjon, forklarer Chief Officer Corporate Communications i Visit Sweden, Jim Hofverberg til KOM24.
Deres siste kampanje viser stedene som har gitt navn til kjente IKEA-produkter.
– Vi synes det er en humoristisk måte å fremme ulike destinasjoner. Ofte ser vi at mange fokuserer på bilder av vakre strender eller andre naturskjønne motiver, derfor har vi valgt en litt annerledes markedsstrategi for å skape blest og flere assosiasjoner til disse litt ukjente stedene, sier Hofverberg.
Også legger han til at merkevaren IKEA, hjelper kampanjen langt på vei.
– Det å kunne referere til en merkevare som er langt mer kjent enn vår egen, gjør det mye enklere for oss å nå ut med vårt budskap i kampanjen.
IKEA informert, ikke involvert
IKEA har hverken deltatt eller bidratt til kampanjen. De har heller ikke hatt innsikt i utviklingen, men de har godkjent at Visit Sweden bruker deres produkter, som igjen har lånt navn fra svenske destinasjoner. Kampanjen er utviklet av Visit Sweden i samarbeid med selskapets kreative byråer, Forsman & Bodenfors og Mindshare.
– Vi har selvfølgelig sagt til IKEA at vi skal ta tilbake navnene på de lånte besøksdestinasjonene, og de synes ideen var veldig morsom, uttaler administrerende direktør i Visit Sweden, Susanne Andersson på hjemmesiden.
Kampanjen fremhever destinasjoner i alle 21 regionene i Sverige med en annerledes destinasjonsmarkedsføring. Dette er en av Visit Swedens største internasjonale markedsføringskampanjer noensinne, som allerede har fått internasjonal rekkevidde og oppmerksomhet.
Kampanjen forventes å nå over 20 millioner mennesker gjennom betalt markedsføring, hovedsakelig i Tyskland, Storbritannia, USA, Frankrike, Nederland, Norge, Danmark men også i Sverige – til å begynne med, ifølge Visit Sweden. Kampanjen ble lansert tirsdag i forrige uke og varer til januar 2022.