Jose Rei og Bolt vil at flere skal bli flinkere til å sette fra seg sparkesykler på riktig måte.

Bolt med ny kampanje: Vil at elsparkesyklister skal skjerpe seg

Meningen bak «Skjerp deg»-kampanjen er først og fremst å få de som bruker elsparkesykkel til å parkere riktig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kampanjen består blant annet av en video der elsparkesykler er til hindring for en person som sitter i rullestol. I en annen video blir en elsparkesyklist selv hindret av mange andre gjenstander som ligger løst i gaten.

– Elsparkesyklene har blitt en viktig del av mikromobilitetstilbudet i byen, men vi må også sørge for at én persons fremkomstmiddel ikke blir en annens hindring. Spesielt hindrer disse henslengte elsparkesyklene fremkommeligheten for syns- og funksjonshemmede. Dette ønsket vi å belyse ved å snu om på rollene og spille på virkemidler som humor og ironi, sier Norgessjef for elsparkesykler i Bolt, Jose Rei.

Han sier målet var å få fram hvor enkelt det kan være å parkere uten at det går utover andre. Han sier også at grepet deres har blitt godt mottatt.

– Vi valgte å kalle kampanjen for «Skjerp deg» nettopp for å vise at det faktisk ikke er særlig vanskelig å parkere elsparkesykler riktig. Kampanjen har fått utrolig gode tilbakemeldinger, både på radio og i sosiale medier. Så det er tydelig at vi har truffet en nerve og nådd gjennom med budskapet vårt. Det er vi veldig glade for.

Gjort flere tiltak

Jose Rei fremhever at dette ikke er første gang de har satt søkelys på parkeringsproblemet.

Som andre aktører har de tidligere organisert ryddepatruljer, satt ut parkeringsstativer og oppfordret til forsvarlig parkering i mobilappen.

– Men til syvende og sist så handler dette om antall sparkesykler hver aktør velger å utplassere. Her har Bolt tatt ansvar fra dag én ved å sørge for at vi til enhver tid har hatt en forsvarlig flåtestørrelse. Det vil si at hver sparkesykkel blir hyppig brukt og at vi unngår opphopninger av henslengte sparkesykler som står urørt.

Akkurat her mener han andre i bransjen har gjort en dårligere jobb.

– Det har vært tilfeller av det som kan kalles uforsvarlig utplassering fra andre aktører. Når Oslo til tider har hatt flere sparkesykler stående på fortauene enn hva Paris har, ja da har vi ett problem. Nå vil dette heldigvis bli regulert i tiden fremover, ettersom Oslo er i en pågående anbudsprosess. Vi håper at alle aktører fremover tar eierskap til denne problematikken og ønsker å samarbeide med de ulike byene for best mulig løsning, sier han.

Vanskelig å markedsføre seg

Elsparkesykler har tidvis skapt stor debatt i flere norske byer. Samtidig har de vært veldig populære blant flere.

Det å markedsføre seg har ikke vært like lett hele veien, forteller Rei.

– Det har til tider vært mildt sagt utfordrende. Alle kjemper om oppmerksomhet, og det kan være vanskelig å skille seriøse og useriøse aktører fra hverandre. For Bolt har det vært utrolig viktig å til enhver tid bli ansett som en seriøs aktør. Vi har unngått konflikter og fulgt alle anbefalinger som har kommet fra kommunen. Vi har hele tiden hatt et oppriktig ønske om å samarbeide. Dette har Bolt også fått til, da vi i alle byene vi opererer i har fått etablert et svært godt samarbeid med kommunen.

Dette anser Rei som selve nøkkelen for forsvarlig drift av elsparkesykler.

– Best utnyttelse av mikromobilitetstilbudet får vi nettopp gjennom et tredelt samarbeid, mellom aktørene, brukerne og myndighetene. Kun på den måten kan vi gjøre bybildet tilgjengelig og trygt for alle. Jeg er veldig fornøyd med ansvaret Bolt har vist så langt og mener at vi har klart å markedsføre oss som en seriøs aktør i debattklimaet som har vært i Norge det seneste året.

Powered by Labrador CMS