Dette er årets mest fremadstormende merkevarer
Interbrands rapport for «Breaktrough Brands 2023» er her.
Verdens første merkevareselskap, Interbrand, har gitt ut en rapport om årets «Breakthrough Brands». Her har de samlet merkevarer som entret markedet etter 2016, som allerede har demonstrert stort potensiale for vekst og suksess – i tillegg til å utmerke seg blant sine konkurrenter.
Til rapporten har Interbrand fokusert på merkevarer som relaterer best med det amerikanske publikumet, men mange paralleller kan nok trekkes til de fleste vestlige land.
OpenAI
Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har for alvor gjort sitt inntog til allmennheten. Det Silicon Valley-baserte forskningsgruppen OpenAI snudde verden på hodet med ChatGPT, og har skapt kanskje den mest gjenkjennbare merkevaren i år.
Det blir spennende å se hvordan ChatGPT kommer til å endre holdningene til digital teknologi, etter hvert som både de positive og negative sidene blir mer merkbare.
Fun fact: ChatGPT fikk over én million brukere på kun fem dager.
Zepeto
Zepeto er kanskje ikke den mest kjente merkevaren her i Norge, men det avatar-baserte sosiale mediet er allerede Asias største metaversplattform – etter bare fem års fartstid.
Sørkoreanske Zepeto Studio samarbeider med mange andre merkevarer som L’Oréal, Nike og Bulgari for å tilby digitale produkter som brukere kan kjøpe og bytte med hverandre.
Ifølge Interbrand har Zepeto greid å etablere et godt fotfeste med Gen Z rundt om i verden, som utvilsomt er målgruppen de sikter etter.
Fun fact: I slutten av 2022 hadde Zepeto forbigått 20 millioner månedlige aktive brukere, ifølge dem selv.
Eight Sleep
Techbransjen har entret madrassverden, og nå kan du få deg en smartmadrass som du kan styre med smarttelefonen din. Til den nette sum av 3 145 amerikanske dollar kan du oppleve en temperaturregulert søvn, som i tillegg måler søvnkvalitet – i likhet med en smartklokke.
Smartere søvn har du vel sjeldent opplevd.
Fun Fact: Ifølge en undersøkelse Interbrand utførte i 2023 er 62 prosent av amerikanere interessert i en temperaturregulert madrass.
Cake
Motorsykkel er kanskje ikke det første man tenker når man hører bedriftsnavnet Cake, men det er akkurat det de produserer. Det svenske selskapet lager elektriske motorsykler tilpasset både gata og skauen, og for store som små.
I tillegg til gøy og moro brukes de i steder som Ghana for å transportere medisinske produkter for lokale sykehus.
Fun fact: I tillegg til å ha flere butikker i Europa, har de nå entret det amerikanske markedet med utsalgssted i både California og New York.
HiPhi
Det er ingen tvil om at de fleste nye bilmerker som blir lansert i dag lener seg mot elektrisk, og HiPhi er intet unntak. På fire år har HiPhi blitt et av de bestselgende elektriske bilmerkene i Kina, og morselskapet Human Horizons har sagt at de forventer å lansere bilmerket i Europa senere i år.
Ikke bare fyker bilen av gårde idet du tråkker på gassen (0-100 km/t på 3.8 sekunder), den ser også ut som noe dratt ut av Star Trek på innsiden.
Ting som talegjenkjenning og touch-frie dører forsterker Sci-Fi-følelsen.
Fun fact: Det billigste alternativet de tilbyr ligger på 637 000 kinesiske yuan, eller 929 000 kroner.