Hvordan skrive tekst som både synger og selger? Her er ekspertens fire viktigste tips
Gründer og kreativ leder Camilla Hager letter på sløret over hvordan du må skrive så du får ja.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Gründer og kreativ leder i tekstbyrået HvabeHager, Camilla Hager, er for tiden relevant med den nye boken «Skriv så du får JA».
En bok som ble til for å gi markedsførere og andre som skriver i jobben sin, en praktisk og nyttig «skrivebibel».
Mange får en ny opplevelse når de skjønner hvordan de kan gå fra tekster som er straight og kjedelig til tekster som er mer levende og interessante.
Camilla Hager, kreativ leder
– Målet med boken er at den kan brukes som et oppslagsverk folk har liggende på pulten sin, som de strekker seg ut til for råd og inspirasjon, forteller Hager til KOM24.
Hager vet selv hvor kjedelig den kan være å lese fagbøker med grå tabeller.
– Det er ikke akkurat noe du sitter og blar i for moro skyld, sier hun og ler lett.
Derfor ble det viktig at boken skulle være gøy å lese. Hun tror alle temaer kan blir interessante, bare det skrives på en levende og god måte.
Selv om Hager er utdannet allmennlærer og har utgangspunkt for undervisning i skolen, brant hun mer for skrivingen. Derfor bestemte hun seg for å starte et enkeltpersonforetak for å se på muligheten til å leve av skrivingen.
Det viste seg at det var et stort marked for bedrifter som trengte hjelp med å kommunisere.
– Det ble etter hvert mer enn et enkeltmannsforetak, og heller et byrå som nå har holdt på i ti år. Vi har hjulpet hundrevis av bedrifter i alle slags bransjer og nisjer med å finne ordene som gjør at de klarer å kommunisere bedre.
For teamet i HvabeHager er det viktig å hjelpe andre bedrifter å finne de rette ordene som kommuniserer godt ut til kundene deres. Da blir det enklere å forstå hva deres bedrift gjør - og hvorfor deres kunder skal velge dem.
– Vi leverer tekster til nettsider, markedsføringing, salgstekster og annonser. Jeg har også holdt mye foredrag, skrivekurs og undervisning de siste årene. På et vis har jeg opprettholdt læreryrket, bare i en annen kontekst.
«Tekst som synger»
– Selv om folk jobber i ulike bedrifter, så er det de samme utfordringene og feilene som går igjen. Det handler mye om at de skriver for komplisert - eller for lite muntlig, påpeker hun.
Ifølge tekstforfatteren skriver bedrifter i større grad fra eget ståsted og at de har lett for å glemme å kommunisere mot kundens ståsted. Hager mener det er viktig å stille spørsmål om hva kunden er opptatt av.
– Veldig mange har nytte av å tørre og skrive mer som de snakker, mer folkelig. Det har en tendens til å bli for stivt og korrekt slik de har lært på skolen. Men det er ikke nødvendigvis det som blir de beste tekstene.
Hun forteller videre at å fri seg fra de rammene, og heller skrive slik man ville ha fortalt det til en kollega, har gitt mange en «aha»-opplevelse. En annen viktig faktor er å se for seg hvem man skriver til.
– Mange sitter og skriver tekster som skal publiseres på internett, der de glemmer at det er et enkeltmenneske som skal lese og ikke en stor grå masse.
Et uttrykk Hager henviser til er «tekst som synger», som handler om at tekstene ikke trenger å være for «straight» og at de gjerne kan sprites opp med metaforer og sansespråk. Det mener hun gjør teksten mer levende og interessant.
– Mange får en ny opplevelse når de skjønner hvordan de kan gå fra tekster som er straight og kjedelig til tekster som er mer levende og interessante.
Muntlig språk gjør det enklere å forstå
– Jeg holder kurs for mange forskjellige bedrifter, blant annet banker og eiendomsmeglere som ofte får mye kritikk for å være lite originale. Ellers er det mye grundere, nettbutikker og noe undervisning ved høyskoler.
Muntlig språk gjør det lettere for leseren å prosessere budskapet. De slipper å sitte og oversette og tolke samtidig som man leser. I tillegg blir språket mer aktivt og naturlig, da er det enklere å få leseren til å henge med.
– Vi jobber hele tiden for at leseren skal lese neste setning, derfor må vi gjøre det så enkelt som mulig for dem å fordøye budskapet. Ofte brukes det ord i tekst som man aldri ville ha brukt muntlige samtaler. Vi har for eksempel meglere som skriver «ovenstående» som er et utrykk de kanskje ikke ville ha sagt ansikt til ansikt. Det tenker jeg er unødvendig.
Etter en lengre periode som tekstforfatter, både for bedrifter og gjennom kurs, har hun fått et godt innblikk i hva som fungerer og ikke. Kursene har gitt henne mulighet til å ha dialog med publikum hvor de fortelle hva de synes er vanskelig og hva som gir dem «aha»-opplevelsen.
– Uansett hvilken bransje og bedrift man jobber å skrive for, så er det en bred målgruppe som har behov for å lære. Mange sitter i en jobb der de ikke nødvendigvis er utdannet som tekstforfatter, likevel jobber de med tekst for sosiale medier, mail eller tilbud.
Effektive verktøy og hjelpemidler
Hager mener mange har stort behov for å lære mer om hvordan de skal skrive for å treffe målgruppen. Boken hennes skal være inspirerende samt lekende og lett å ta i bruk. Hennes filosofi er «det skal være morsomt å lære og alle kan bli litt bedre».
– Det er ikke slik at du skal lese boken og så være ferdigutdannet tekstforfatter – men du vil garantert bli noen hakk bedre. Boken skal hjelpe.
Tilbakemeldingene hun har fått har vært gode, flere ser at teknikkene hun skriver om hjelper.
– Noen har sagt at de har fått større skriveglede. Jeg opplever at mange har lav skriveselvtillit eller dårlige assosiasjoner fra skolen. Boken hjelper dem å finne tilbake til gnisten for skrivingen, forteller Hager stolt.
– Du skal ikke se bort i fra at jeg skriver en ny bok, forteller hun lurt til KOM24.
Camillas beste tips til hvordan skrive så du får JA:
- Inkluder leseren. Synd å si det, men leserne bryr seg lite om oss – de bryr seg om seg og sitt. Erstatt «man» med «du», og voilà: teksten oppleves mer relevant. Og når du kan, vri det til å handle om dem. Med flere «du» enn «vi» er du godt på vei.
- Variasjon blåser liv i budskapet. God, flott, fantastisk? Det blir fort intetsigende og kjedelig. Med små grep kan du sprite opp formuleringene, samtidig som du gjør det mer presist. Synonymordboka på nett er bare et tastetrykk unna, og leseren vil takke deg.
- Glem at du skal imponere læreren. Det er leseren du har i siktet. Stivt, passivt og akademisk språk skaper en distanse som står i veien for relasjonsbygging. Løsne litt på snippen – skriv mer som du snakker.
- Ikke vær beskjeden, be om handling. Er du på fisketur, må du sveive inn for å få fangsten i havn. Vær derfor tydelig på hva leserens neste steg er, og formuler det som en aktiv kommando («Finn ut», «Last ned», «Sikre deg plass» osv.)