Mari Mellum og Eirik Bergesen

Kommunikasjonspodden har nådd 40 000 nedlastninger

Kommunikasjonspodden ble startet opp i 2020 og handlet om krisekommunikasjon under en pandemi. Etter to år og 40 000 nedlastninger forteller Eikrik Bergesen at det har blitt til mye mer enn det var.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kommunikasjonspodden ble startet i 2020 og omhandlet krisekommunikasjon under pandemien. Etter to år har nedlastingene nådd 40 000, og programleder Eirik Bergesen brenner fortsatt etter å fortelle historier fra kommunikasjonsbransjen.

– Gjennom 29 episoder har vi tatt opp det meste av kommunikasjonstema, selv om vi begynte med fokus på pandemi og krisekommunikasjon. Jeg har jobbet mye med kommunikasjon, og med podden har jeg fått en liten aha-opplevelse av hvor viktig kommunikasjon er og hvor stor interesse det er for det. I dag kommer siste episode av sesong fem. Sesongen har handlet om enkeltsamtaler med personer som ikke jobber som kommunikasjonsrådgivere eller lignende, men som likevel bruker kommunikasjon effektivt som en viktig del av jobben.

Bergesen sier han har erfart at alle må være oppmerksomme på kommunikasjon i jobben sin, og at dette ikke er noe man kommer unna i det vanlige arbeidsliv.

Satiriker og politisk kommentator Eirik Bergesen.

– Sånn sett har det blitt til noe utvidet fra da vi startet, nå prøver vi å inkludere enda flere i samtalen om kommunikasjon. Det er mange historier å fortelle rundt dette som ikke blir fortalt. Denne sesongen tenkte vi at det var kjente stemmer som Camilla Stoltenberg som skulle fortelles, men vi fant ut at det er de stemmene som ikke blir like mye hørt som var minst like interessante. De menneskene som en ikke nødvendigvis forbinder med kommunikasjon, men som har viktig ting å lære kommunikatører.

Ydmyk og lærevillig

Bergesen roser kommunikasjonsforeningen for at de har holdt på det faglige i podkasten.

– Suksessen ligger mye i at folk setter pris på at de kan lære noe av podkasten, siden dette er en bransje som er opptatt av forskning og faglig innsikt om sitt eget fag. Vi startet podkasten under pandemien for å erstatte fysiske møteplasser, så det at vi fortsatt blir lyttet til så mye selv etter pandemien viser at å ha disse samtalene er viktig.

Han forteller han føler kommunikasjonsbransjen står frem som en ydmyk og lærevillig bransje.

– Noen få profiler tar mye plass i mediene, men det er i realiteten veldig få divaer, og bransjen er genuint interessert i å dele erfaringer.

Bergesen forteller noe av det mest givende å ha laget så langt med kommunikasjonspodden er episoden med kommunikasjonsdirektøren i FHI, Christina Lill Rolfheim-Bye.

– Et viktig grunnlag for et det går bra med Camilla Stoltenberg og Line Vold når de er på TV ligger hos henne og kommunikasjonspersonene der. Det var veldig fint å prate med henne om kommunikasjonsarbeidet i kulissene og høre hvor åpen hun er om hvordan de jobber og samarbeider med ekspertene sine. Det er en glimrende historie om måten man skal skape troverdighet og tillit under en pandemi og en krise.

– En overraskelse

Kommunikasjonspodden har nå nådd 40 000 nedlastninger, og Bergesen må innrømme at han skvatt litt da han fikk med seg dette.

– Kommunikasjonsforeningen la det ut på Instagram før jeg hadde fått beskjed, så det var en gledelig overraskelse. Jeg visse ikke at tallet var så stort. Og det er veldig hyggelig å se at det publikummet vi fikk tidlig holder sammen med oss.

Han forteller at det justeres litt på podkasten hver sesong, og at arbeidet med neste sesong allerede er i gang.

– Vi føler vi tweaker litt nesten hver sesong, så vi gjør nok dette til neste sesong også. Vi er nå i gang med en lytterundersøkelse for å se hva folk ønsker seg, og setter stor pris på innspill om hva lytterne vil høre videre. Folk vil lære av denne podkasten, og det er absolutt noe vi ønsker å fortsette med.

Powered by Labrador CMS