Otto Backer Solberg midt i stupet. Eller noe sånt.

SOMMERPRATEN:

Tar sats og hopper i det: – Sikret både sol-, kultur- og taxfreekvote

...men sommeren har enda mer i vente for Otto.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. 

I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Otto Backer Solberg, kommunikasjonssjef i Capgemini, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Sikret både sol-, kultur- og taxfreekvote ved å reise til vakre Sicilia. Den myteomspunne italienske middelhavsøya har en rik historie med fantastiske teatre bygget for mer enn 2000 år siden. 

– Med utgangspunkt i Taormina fikk vi vandret i gresk/romerske ruiner, besøkt pittoreske landsbyer der deler av «Gudfaren» ble spilt inn, vasset elvelangs i en lavakløft og spist middag med Etna's vulkanutbrudd som imponerende bakteppe i tropenatten. Og badet, da. Fra steile klipper ble det både hoppet og stupt. Sicilia var faktisk perfekt for å perfeksjonere sommerens store utfordring: dødsing.

– Neste stopp blir Hardangers perle, Ulvik. Her står sidersmaking, grilling i «halvtekkjo» og motbakkeløpet Kvasshovden Opp på agendaen. 

– Også Arendal i august, da. Onde tunger påstår at Arendalsuka er en 5. ferieuke, men etter å ha vært med i mange år kan jeg avkrefte myten. Dette er møteplass med mening – og representerer mye jobb for de involverte. Likevel gleder jeg meg til uformell sørlandsidyll når Capgemini inviterer til samfunnsaktuelle debatter. 

– Hva er ditt verste sommerminne?

– Interrail-turen til Frankrike i 1987 gikk ikke helt etter planen. Etter å ha overnattet i en rundkjøring utenfor Perpignan reiste vi videre til Marseille for litt «fart og spenning». Her ble det mer spenning enn fart da vi første dagen ble robbet for både pass, penger – og sko. Slukøret måtte jeg innom konsulatet, som sørget for umiddelbar hjemreise. Det ble et kort eventyr, med lang bismak.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Jeg elsker is, og på Italia-ferien gikk det sport i å besøke flest mulig «gelaterias». Favorittsmaken er fragoline di bosco – eller markjordbær på norsk. Her hjemme er det Sol-is som gjelder. Har vokst opp med denne mer enn 50 år gamle klassikeren.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.

– Både historiefortelleren Ellen Paulsen og merkevarebyggeren Yusuf Nebi Bastas er navn å merke seg. 

– Ellen har en unik evne til å formidle nyttig informasjon på en engasjerende måte. Nebi er god på å knytte egne erfaringer og bakgrunn til nærings- og samfunnsliv. De er begge uredde, kunnskapsrike og vet å by på seg selv. Det er inspirerende å følge dem på LinkedIn.

– Uten å nevne noe fra der du selv jobber, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Konsulentorganisasjonen Columbus tok en «spansk en» etter at en av Capgeminis konkurrenter i våres ble tatt for å svarteliste ansatte. I kampanjen benyttet de strategisk plasserte boards for å tiltrekke seg flere konsulenter. Tidsaktuelt, kreativt – og litt frekt er en kombo som funker for meg. 

– Kommer heller ikke utenom «All eyes on Rafah» som er delt nærmere 50 millioner ganger på Insta. Imponerende hvilken rekkevidde budskap kan få på SoMe med hjelp av influencere og KI.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– For meg handler kommunikasjon om å bygge og beskytte selskapets omdømme. Da er det en nyttig kjøreregel; alt du sier skal være sant, men du trenger ikke si alt. Det handler om troverdighet og tillit.

– Mitt beste råd til nye kommunikatører er å ta sats og hoppe i det. Mer enn noen gang trenger vi modige stemmer som tør å utfordre eksisterende lederskap og budskap. Vær proaktiv og bry deg.

– Med en eksplosiv økning i KI-generert innhold er vi også avhengige av å forstå de nye verktøyenes muligheter – og begrensninger. Jeg tror fortsatt at menneske og maskin er best sammen.

– Og til slutt; husk at vi alle er kommunikatører. Derfor er det avgjørende å «få med seg folka». I Capgemini har derfor alle en rolle å spille, fordi vi er hva vi kommuniserer. 

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Norges tøffeste. Virker spennende å bli satt på prøve både fysisk og psykisk, men innrømmer at fraværet av en god porsjon med fløteis utelukker deltakelse for min del :-)

Powered by Labrador CMS