JULEPRATEN
Cecilie Foss i Clear Channel inviterer tre «ukjente» på middag og spanderer vinmeny til maten
– Disse damene leder alle instanser som jeg synes har gjort en veldig god kommunikasjonsjobb under pandemien.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Press & PR Manager Cecilie Foss i Clear Channel som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Julen feires hjemme sammen med samboeren min, våre tre barn og foreldrene mine. Hverdagen er fryktelig hektisk, så juleferien skal brukes til å slappe av og kose oss hjemme og være sammen med venner. Forhåpentligvis får jeg starte de fleste dagene med en økt på SATS – det må a mor ha for å holde humøret oppe gjennom julen.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg har ikke noe supertips å komme med, men jeg vil oppfordre alle til å spise det de har lyst på, drikke god drikke og slappe av med en serie på tv eller en god bok denne julen. I julen skal man kose seg og unne seg, så kan man bruke hverdagene til å rette opp i balansen igjen.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det tror jeg må være å begynne i min nye jobb i Clear Channel. Folkene som er der, og arbeidsoppgavene mine har vært en innertier for meg. Det var skummelt å bytte jobb, men jeg føler jeg har landet på rett hylle – for å dra en klisjé. Ellers var det ikke feil med sju uker sommerferie heller.
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
– Jeg ville invitert kommunikasjonssjefen til Erna Solberg, Anne Kristin Hjukse, Kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet, Trine Melgård, og teamleder for korona-kommunikasjonen i Oslo kommune, Caroline Bremer, hjem til meg på middag. Jeg kjenner ingen av dem, så jeg tror nok jeg ville spandert på oss en god vinmeny til maten.
Disse damene leder alle instanser som jeg synes har gjort en veldig god kommunikasjonsjobb under pandemien. Jeg vil høre om hvilke vurderinger som ble tatt, hvilke utfordringer de sto ovenfor og hva de mener har fungert. Dette er krisekommunikasjon på høyt nivå, som jeg tror gjerne vil lære av. Jeg vil også tatt opp hvordan vi kan bruke våre flater til å bidra ytterligere med kommunikasjonen i krisetider. Det er ikke alle som leser avisen, ser på nyhetene eller har en smarttelefon. Vi finnes i byrommet og har derfor en unik mulighet til å nå ut til en annen målgruppe. Der ligger det et potensial som jeg tror vi sammen kan finne en måte å utnytte enda bedre.
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?
– Det må nok være Raymond Johansens pressekonferanser fra nedstengningen i januar og ikke minst fra gjenåpningen i september. Ellers har jeg fått ny jobb dette året. Bitte liten hendelse for kommunikasjonsverden, men en stor hendelse for dette kommunikasjonsmennesket.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?
– Jeg tror det vil være mye fokus på lærdom fra de snart to årene med krisekommunikasjon. Jeg tror fokuset vil være på hvordan kommunisere motiverende uten å skremme, eksempelvis med lærdom fra kommunikasjonen rundt vaksineringen. Hva fungerte bra og dårlig, hvilke kanaler er effektive, hvordan når vi publikum der de er og hvilken rolle spiller kommunikasjonsfolk i kriser.
Og så tror jeg kommunikasjonen om hva selskapene bidrar med til samfunnet og miljøet vil prege jobben vår til neste år, og i mange år fremover, uansett hvilken bransje vi jobber med kommunikasjon i. Kravene til selskapene vil bare bli større, og det blir viktig å kommunisere dette på en god og riktig måte. Jeg vet i hvert fall at jeg skal jobbe med å fortelle om hva Clear Channel gjør for samfunnet vårt i 2022 – og det er antakelig mye mer enn folk tror.