Cecilie fikk pris for nynorsk i sosiale medier
Senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen, Cecilie Stenbakk Engebretsen, håper nynorsk kan bli en mer integrert del av hverdagen.
12. mai var nynorskens dag, etter at Stortinget likestilte de norske skriftspråkene i 1885.
I den anledning har Oslo mållag arrangert prisutdeling for å anerkjenne de som jobber ekstra hardt for at nynorsk skal være synlig i offentligheten.
Årets pris gikk til Lånekassen og deres senior kommunikasjonsrådgiver, Cecilie Stenbakk Engebretsen, for deres bruk av nynorsk i sosiale medier.
– Jeg er veldig stolt og ble veldig rørt av å få den anerkjennelsen, sier Engebretsen til KOM24.
Hun har jobbet målbevisst for å sørge at de 10 prosentene som bruker nynorsk skal kunne se det i Lånekassens kanaler.
– Som offentlig aktør har Lånekassen et ekstra ansvar for å synliggjøre begge skriftspråkene, og for mange er vi det aller første møtet unge har med det offentlige. Jeg synes vi har et litt ekstra ansvar på grunn av det, sier Engebretsen.
– Vi gjør det mest i ønsket om å inkludere.
I fjor lå andelen av Lånekassens innlegg i sosiale medier på rundt 45 prosent, ifølge Engebretsen. Målet for i år er å ha en 50/50 fordeling.
– I loven er skriftspråkene likestilte, så hvorfor ikke 50/50?
Nynorsk kan være en splittende sak blant nordmenn, men Engebretsen håper at ved å synliggjøre nynorsk så vil det etter hvert bli en sømløs opplevelse å veksle mellom nynorsk og bokmål.
– Det er jo et flott språk. Jeg har alltid lest på både bokmål og nynorsk og aldri tenkt på forskjellen. Når det er sagt så vil jeg liksom ikke prakke på folk nynorsken heller. Det skal være en positiv del av kulturen vår og kommunikasjonen vår.
– Har dere fått noen respons på deres bruk av nynorsk?
– Jeg har egentlig ikke registrert det. Det betyr kanskje at vi har oppnådd at det ene er like normalt som det andre?