Jan-Roger Eriksen, Chili. Harstad.

JULEPRATEN

Juletrejakt hos familien Eriksen er svært seriøst. Det krever god planlegging, strategi og taktikk

– Når hovmesteren ruller på NRK, er hytta ferdig pyntet og hele gjengen sitter avslappet og fine - og ser på.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det daglig leder i det Harstadbaserte reklamebyrået Chili , Jan-Roger Eriksen, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Min jul starter på hytta lille julaften, med juletrejakt sammen med familien. Dette er en «alvorlig» sport som trenger planlegging, utforming av jaktstrategi med tilhørende taktikk.

Når hovmesteren ruller på NRK, er hytta ferdig pyntet og hele gjengen sitter avslappet og fine - og ser på.

Julen i år vil preges av gode samtaler, oppfølging av slekt og venner via nett, turer i skog og mark.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese eller se denne julen?

– Jeg tror jeg vil oppfordre til å lese boken «Silkeveiene» av Peter Frankopan – ikke fordi jeg har lest den, men gleder meg til å gjøre det nå i jula. Har forventninger til denne.

Forøvrig tror jeg det er viktigere enn noensinne å snakke med hverandre. En koronafast kompis, fjern eller nær slektning, eller bare noen andre.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– 2020 har vært preget av mye utfordringer, men i starten av mars var jeg på reise til Gdansk sammen med mine to sønner en ukes tid. En formiddagsvandring i gamlebyen endte opp med en overaskende pop-up konsert av et utrolig dyktig brassband. (DownTownBrass DTB)

Tid og sted, kombinert med godt vær og hyggelig selskap, gjorde dette til en engasjerende og morsom opplevelse. Morsomste? – tja, vanskelig spørsmål - men absolutt morsom.

LES OGSÅ: Elise Angell til Skatteetaten Vest

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

Juletrejakt er ikke noe familien Eriksen ar lett på. Det trenger planlegging, utforming av jaktstrategi med tilhørende taktikk. Her fra et tidligere år der de fikk god fangst.

– Da inviterer jeg Kristian Kristiansen SMFB / styreleder i Kreativt Forum, fordi han er styreleder i en forening som har potensiale til å gi nord en enda sterkere identitet. Caroline Meier EGGA Utvikling / klokt kommunikasjonshode fra Nord. Caroline må bare oppleves. Hun verdiskaper alltid. Ekstremt dyktig til å verbalisere på en engasjerende og innsiktsfull måte. Og til sist Svein Spjelkavik GOD STREK / kreativ leder og kulturentusiast, fordi han er sjeldent kreativ, upretensiøs og oppriktig opptatt av å skape.

Tema for praten er attraktive – kreative Nord! Formålet er å diskutere rundt en bærekraftig utvikling av attraktiv kreativitet, kompetanse og kapasitet i nord.

Vi vil og snakke om Hvorfor, Hvordan og «lets go!»

LES OGSÅ: Ved hjelp av kunstig intelligens skal nå norske reklamer bli bedre

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

– Vi kommer selvsagt ikke unna Korona effekten. Herunder blant annet Hurtigrutens håndtering av smitteutbruddet.

Men, jeg husker i all fall – om ikke best – den utrolig viktige satsningen mot ungdom for Festspillene i Nord-Norge. Vi jobbet med en segmentert målgruppe av ungdom 13-18 år, som preges av store forskjeller i de små aldersforskjellene. Spennende, nyttig og meningsfylt.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

– Det er valgår, og hele verden har latt seg påvirke av presidentvalget i USA. Regner med at vi vil se enda flere ord og utrykk vi kjenner igjen fra dette, også i det offentlige ordskiftet her hjemme.

Digitale verktøy og samhandlingsformer som støtter seg på dette er kommet for å bli, og vil være en større del av hverdagen. Ellers så tror jeg at bransjen vil bli mer tverrfaglig, selskapene vil bli testet på endringsvilje, evne til å fornye seg, og ta nye mulige posisjoner.

Men som alltid – ærlighet, formidling med personlig appell, og god storytelling går neppe av moten. Ei heller i 2021.

LES OGSÅ: Reagerer på byrås stillingsutlysning: – Viser et helt tydelig problem

Powered by Labrador CMS