NAF rir Viggo-bølgen: – Kom seilende på en fjøl
Når Viggo Venn vant «Britain's Got Talent» så NAF (Norges Automobil-Forening) en mulighet for å informere befolkingen om trafikksikkerhet.
4. juni fikk «Britain’s Got Talent» en norsk vinner. Viggo Venn sjarmerte den britiske befolkningen med refleksvestdansen sin, akkompagnert av Daft Punk’s «One More Time».
Dette ble selvfølgelig en snakkis her hjemme i Norge, og enkelte har sett sitt snitt for å ri Viggo-bølgen.
Markedsavdelingen i NAF var raske med å stille i stand en minikampanje på sosiale medier som spilte på Viggo Venns refleksvester.
Kampanjen bestod av en GIF som viser en roterende refleksvest, sammen med teksten: «Vær en venn. Bruk refleksvest!».
– Vi syns showet hans var veldig morsomt! Det var litt galskap, som var gøy, sier markedssjef i NAF, Christian Bjøntegaard til KOM24.
Når Venn vant talentkonkurransen så markedsavdelingen en god mulighet for å ta opp trafikksikkerhet på en litt mer lettbeint måte enn temaet skulle tilsi.
– Vi driver med trafikksikkerhet på mange nivåer, og deler ut mange refleksvester til skoler og barnehager i løpet av et år. Så når dette kom seilende til oss på en fjøl så grep vi sjansen.
Minikampanjen har fått gode tilbakemeldinger, ifølge Bjøntegaard.
– Vi ser at folk liker det. Det er alltid mange ulike meninger rundt det vi holder på med, men i denne sammenhengen har det utelukkende vært positivt.
Kampanjen har også favnet et bredere publikum enn NAF vanligvis er vant med. Særlig barnefamilier og de mellom alderen 25-30 har vist engasjement. I tillegg treffer det også godt blant kvinner, som oftest er underrepresentert i NAF sin statistikk.
På spørsmål om NAF har vurdert å inngå noen form for samarbeid med Viggo Venn, svarer Bjøntegaard at de tidligere har vært i samtale, men at partene ikke kom til noen enighet denne gangen.
– Forhåpentligvis blir det litt mer lystbetont å gå med vest framover.