Fire konkrete tips
Slik snudde tekstdoktoren virksomheten da pandemien kom
I et videointervju forteller Christine Calvert om planleggingen av en digital kurs- og konferansehverdag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Christine «Tekstdoktor» Calvert opplevde, som mange andre, at virksomheten hennes stoppet opp da koronapandemien kom. Grepene hun tok for å tilpasse seg til en ny hverdag hadde den ønskede effekten, og i dag er kalenderen hennes full igjen. Her deler hun rådene som fikk virksomheten hennes på bena igjen.
– Da mars traff oss forsvant veldig mye business ut over natten. Da begynte jeg å tenke på «Hva kan jeg gjøre?»
Vanligvis holder Christine kurs og foredrag om skriving i tillegg til at hun underviser ved Høyskolen Kristiania. Hun har også skrevet bøkene «Skriv så det selger» og «Skriv for nettet – kort og godt».
Etter å ha lært seg å bruke digitale verktøy som Zoom, Teams og Whereby, satt hun seg ned og begynte planleggingen av en digital kurs- og konferansehverdag.
– Jeg måtte omarbeide veldig mye av det jeg har for å kunne levere det digitalt. Jeg synes det var inspirerende å få være litt kreativ, og tenke gjennom «Dette er det jeg har. Hvordan kan jeg gjøre det beste ut av det?»
– Jeg holder stort sett kurs, men har også vært så heldig å få holde foredrag på kryss og tvers av Norge fra stua mi på Hvaler. Og så holder jeg på å skrive enda en bok.
Overgangen til digitale tjenester har gitt henne mulighet til å gjøre ting hun ikke hadde tid til da hun reiste land og strand rundt og holdt kurs og foredrag fra en scene.
– Det hender at jeg skal holde kurs, men også tilbyr å lese gjennom tekster og redigere. Det er ting jeg ikke gjorde før. Så nå kan jeg tenke litt større på hva jeg leverer som gir verdi, og hvordan jeg kan pakketere det på en god måte.
Christine summerer opp endringene hun gjorde i fire konkrete råd:
Tilpass tjenestene dine så de kan leveres digitalt
Lær deg teknologien, og digitaliser det du tidligere leverte «live». Nye måter å møte publikum på krever at du leverer på en annen måte, men gir samtidig nye muligheter. Tenk gjennom hva du har holdt på med tidligere, som du kan bake inn nå for å gjøre det digitale produktet enda bedre.
Hold tett kontakt med dine oppdragsgivere
Ha en dialog om hvordan du kan samarbeide med potensielle oppdragsgivere på mer enn bare foredrag eller kurs. Hva er det du leverer som gir økt verdi for oppdragsgiveren?
Gjør det enkelt å kjøpe
Tenk gjennom hvordan du kan «oversette» den verdien du skaper til noe som er lett for kunden å kjøpe. Jo mer friksjon vi fjerner, desto lettere er det for kunden å kjøpe. Sørg for at det er synlig at kundene får enda mer verdi for den tiden og de pengene de investerer i dine digitale tjenester.
Vær aktiv i sosiale medier og vær raus mot andre
– Jeg driver ikke aktiv markedsføring, men selger mye på «word of mouth». Og så hjelper det å ha skrevet en bok. Jeg er aktiv i sosiale medier og heier på andre. Det å være en hyggelig person, klikke like på det andre har lagt ut, kommentere og være en grei og hyggelig person, det synes jeg er viktig.