Circle K sin bensinstasjon på Fornebu i Bærum kommune. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Håkon Mosvold Larsen
Circle K vant NM i «employer branding» og rekruttering
– Dette er naturligvis veldig stas for oss.
Årets Magnet Awards-priser er delt ut og årets gullvinner i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding» er Circle K Norge, opplyses det om i en pressemelding.
Totalt 25 norske og internasjonale selskaper og sektorer kjempet mot hverandre innenfor seks ulike kategorier. Tre finalister var nominert i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding».
Circle K stakk av med seieren, blant annet for sin seneste rekrutteringskampanje og talentprogram for ansatte.
– Dette er naturligvis veldig stas for oss, og vi er både stolte og ydmyke over at arbeidet vårt blir anerkjent på denne måten. Vårt mål er å ha de beste og mest kompetente medarbeiderne langs veien. Prisen gir oss masse inspirasjon som vi skal ta med oss inn i det videre arbeidet med å rekruttere, beholde og utvikle de beste folka i bransjen, sier Staff Director i Circle K Norge, Nina Sandsbråten
I juryen begrunnelse står følgende:
«Gullet går til Circle K, som får høyest score på samtlige tre parametere. De har satt seg et tydelig mål, nemlig å få ned turnover, et tall som pleier å være høyt i varehandelen. Innsatsen er omfattende, med sentralisering av rekrutteringen, ny eksternkommunikasjon – blant annet det de kaller Norges ærligste jobbannonse, en helt herlig film om det å ha hull i CV-en, opplæringsprogram, talentprogram, PR og involvering av egne medarbeidere. Allerede er turnover redusert med 5 prosentpoeng! Retention blant de som har deltatt på talentprogrammet er svært imponerende, dessuten har antall søkere til stillinger gått opp – til tross for, eller kanskje på grunn av, en ærlig stillingsannonse».
Sandsbråten forteller at Circle K har hatt et spesielt fokus på å redusere turnover, og bygge stolthet om det å jobbe ute på stasjon. Tradisjonelt har det heftet ufortjent lav status ved det å ha en stasjonsjobb, og at mange av de som har begynt i jobben derfor har blitt overrasket over hva jobben faktisk krever, står det i meldingen.
Circle K sitt mål med dette arbeidet er å redusere turnover fra 57% i 2019, til 47% på egeneide stasjoner innen mai 2021. Dette er de på god vei til å klare, ifølge Sandsbråten.