Her er alt du trenger å vite om appen Clubhouse.

INNSIKT

In da Clubhouse

Er det radio? Er det podkast? Er det Facebook live uten bilde? Her er alt du trenger å vite om appen som tar helt av om dagen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Er det radio? Er det podkast? Er det Facebook live uten bilde? Nei, det er Clubhouse, den siste farsotten blant sosiale medier. Foreløpig er Clubhouse kun tilgjengelig for noen få utvalgte, mens millioner står utålmodig i kø og venter på å slippe inn.

Kort fortalt, så er Clubhouse en app hvor du kan prate med folk eller lytte til andre som prater. Det er kun lyd, ingen bilder eller video. Alt foregår i sanntid, det er ingen mulighet for å spille av innholdet i ettertid.

Samtalene i Clubhouse foregår i egne rom. Finner du et rom som interesserer deg, så kan du gå inn og lytte til de som prater der. Ønsker du å delta i samtalen, så kan du rekke opp en virtuell hånd. Hvis en av moderatorene i samtalen vil høre hva du har å si, så kan de invitere deg inn som deltaker i samtalen.

Skjermdump fra Clubhouse.

Hvem som helst kan starte sitt eget rom på Clubhouse. Rommet kan være åpent, så alle kan komme inn, eller begrenset til dine venner. Gi rommet et navn og en beskrivelse, så er du i gang.

Som i de fleste andre sosiale medier, er det en algoritme som, ved å se på hvem du følger og hva du er interessert i, sørger for at du blir foret med forslag til rom du kan gå inn i.

Clubhouse er foreløpig kun tilgjengelig på iPhone, og du må bli invitert for å bruke appen. En rekke kjendiser og kjente innholdsskapere er på plass allerede, så etterspørselen etter invitasjoner har eksplodert. I flere land selges Clubhouse-invitasjoner på svartebørs. Det anslås at 3,6 millioner har lastet ned Clubhouse-appen. Antall registrerte brukere er kun 600 000, så de fleste venter fortsatt på invitasjon.

Høy kjendisfaktor har vært en viktig del av markedsføringsstrategien til Clubhouse. Oprah Winfrey, Kevin Hart, Drake, Chris Rock og Ashton Kutcher er blant kjendisene du kan treffe i et rom på Clubhouse. Da Elon Musk nylig dukket opp, tilsynelatende tilfeldig, i et rom og slo av en prat, ble grensen på 5000 deltakere i et rom sprengt, og aksjekursen til en av Clubhouses teknologipartnere økte med 50%.

Mørke skyer i horisonten

Til tross for eventyrlig oppmerksomhet og verdivurdering på nærmere en milliard dollar, så er det også noen mørke skyer i horisonten for Clubhouse.

Manglende moderering av samtalene i praterommene har ført til klager på at rasisme, antisemittisme og trakassering florerer på plattformen. Gründerne bak appen sa allerede i fjor sommer at de var oppmerksomme på problemet og jobbet med å løse det, men ingenting tyder på at det har skjedd ennå.

Det har også begynt å murre blant influencerne som har blitt hentet inn for å skape innhold på plattformen, over at Clubhouse ennå ikke har funnet en måte de kan få betalt for engasjementet de skaper.

Nylig dukket det også opp spekulasjoner om at Clubhouses viktigste teknologipartner har tette bånd til Kina. Det er ikke bekreftet av selskapene, men mye tyder på at Clubhouse kjører på den tekniske plattformen til Agora, et selskap med kontor i Shanghai, Kina, og Santa Clara, California.

Selv om selskapet hevder å ikke lagre data fra applikasjoner som bruker deres tekniske infrastruktur, har noen begynt å stille spørsmål om Clubhouse-innhold kan være innen kinesiske myndigheters rekkevidde.

Powered by Labrador CMS