Clubhouse lanserer betalingsløsning
Den populære lydappen Clubhouse lanserte i går mulighetene for å betale innholdsskapere. Lanseringen skal gjøre det mer attraktivt å lage innhold på plattformen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Etter å ha tatt verden med storm i vinter, er Clubhouse nå omgitt av sterke konkurrenter som vil inn på markedet for praterom. Twitter har allerede lansert Spaces, og både Facebook og LinkedIn jobber med konkurrerende løsninger. For å unngå at populære innholdsskapere hopper over til konkurrentene, har Clubhouse inngått et samarbeid med betalingsløsningen Stripe.
Er du så fornøyd med innholdet i Clubhouse-rommet at du vil gi innholdsskaperen noen kroner i tips, så klikker du på profilbildet, velger ‘Send money’ og taster inn hvilket beløp du vil betale. Første gang du betaler må du registrere et betalingskort.
Alle Clubhouse-brukere kan betale innholdsskapere, men det er bare noen få utvalgte som foreløpig kan motta penger. Muligheten for å motta betaling vil rulles ut gradvis i de kommende ukene og månedene.
100 prosent av beløpet du betaler går til innholdsskaperen. Clubhouse tar ikke en andel av pengene. Stripe belaster betaleren med et lite gebyr.
Foreløpig er betalingen frivillig, omtrent som tips du kan velge å gi til pianisten på en pianobar. Hvis testene viser seg å være vellykket, kan man imidlertid tenke seg en rekke nye forretningsmodeller som gjør det mer attraktivt å bruke Clubhouse som plattform for kreativt lydinnhold. Kanskje kan artister selge billetter til Clubhouse-konserter, eller podcastere kan selge abonnement på sin ukentlige Clubhouse-podcast?
Når Clubhouse foreløpig ikke tar en andel av betalingen, så er det fordi det er viktigere for dem å beholde innholdsskaperne, enn å tjene penger. Da de hentet inn 900 millioner friske kroner i vinter, uttalte selskapet at en del av pengene skulle brukes til å betale innholdsskapere for å dele innhold på plattformen.
Stripe, som håndterer betalingstransaksjonene for Clubhouse, er en anerkjent betalingsløsning med blant annet PayPal-gründerne Elon Musk og Peter Thiel på eiersiden. De har vokst seg store gjennom å tilby en betalingsløsning som er mye enklere enn mange andre konkurrenter.