Daglig leder i Semway, Magnus Hauger og administrerende direktør i Collaboration Art, Jonas Dahlquist.

Svenske Collaboration Art kjøper norske Semway

Performance-byrået blir del av et internasjonalt byrånettverk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Nå har vi funnet partneren vi trenger for å ta Semway til et nytt nivå. Vi får tilgang til 140 nye kolleger, den fremste teknologien og støtten vi trenger for å utvikle Semway videre. Dette vil gi bedre leveranser til kundene våre og et sterkere fagmiljø med flere utviklingsmuligheter for våre medarbeidere, sier Magnus Hauger, daglig leder og en av gründerne i Semway, i en pressemelding.

Det svenske selskapet Collaboration Art som spesialiserer seg på å kjøpe og utvikle digitale markedsføringsbyråer, går inn på eiersiden, og utelukker ikke flere oppkjøp av norske digitale markedsføringsbyråer, heter det videre i meldingen.

– Semway var et byrå vi tidlig fikk øynene opp for. De er veldrevne, har høye ambisjoner og har i en årrekke markert seg som et av Norges ledende byrå på sitt fagfelt. Collaboration Art skiller seg fra andre nettverk ved at vi dyrker entreprenørskapet og egenarten i byråene vi kjøper. Samtidig kan vi tilføre ny teknologi og beste praksis, kanskje særlig innen automatisering og byrådrift, sier Jonas Dahlquist, administrerende direktør i Collaboration Art.

Bedre rustet

For Semway skapes nye muligheter når byrået nå blir del av en større byrågruppering.

– Størrelse betyr noe når man jobber i et høyteknologisk fagfelt i rask utvikling. Ved å bli del av Collaboration Art får vi en rekke nye skalafordeler samtidig som Semway fortsatt skal være Semway. Alle som hadde eierskap i selskapet fortsetter som medeiere i Collaboration Art, sier Hauger.

I flere år har det vært en trend at store annonsører har valgt å opprette egne interne avdelinger for å håndtere den digitale annonseringen og søkeordsoptimalisering. I følge Semway og Collaboration Art, er dette en trend som nå er i ferd med å snu.

– Selv de største annonsørene sliter med å bygge sterke nok fagmiljøer til å henge med i utviklingen. Som byrå utvikler vi praksisen vår tvers av en rekke kunder og problemstillinger. Faget vårt er ferskvare, og det kommer nye muligheter nesten hver eneste dag. Ved å inngå i Collaboration Arts, står Semway enda bedre rustet til å møte fremtiden.

Utelukker ikke flere norske oppkjøp

Collaboration Art har som mål å bli en betydelig aktør med kraft til å utfordre de store teknologi- og softwareselskapene.

– Vi står midt i et stort teknologiskift der automatisering og kunstig intelligens skaper helt nye muligheter for byråer og annonsører. Nå får vil tilgang til løsninger som gjør oss til enda bedre rådgivere. Teknologi må alltid gå hånd i hånd med menneskelig kreativitet. Slik sett vil menneskene alltid være viktigst, men gjennom ny teknologi kan vi skape enda større verdi for kundene våre. Vi kan trene opp maskiner til å gjøre flere og bedre optimeringer av annonsekampanjer enn hva et menneske kan gjøre på egenhånd, sier Hauger.

På under ett år har Collaboration Art kjøpt fire byråer i Sverige. Kjøpet av Semway markerer starten på en internasjonal ekspansjon, med mål om etablere et nettverk av byråer over hele Europa.

– Performance marketing vokser mest av all markedsføring fordi det skaper bedre resultater for annonsørene. Vi ser aktivt etter investeringsmuligheter over hele Europa, og utelukker ikke flere oppkjøp i Norge, sier Dahlquist.

Powered by Labrador CMS