Her får toppledere trening i kopi av Dax18-studioet:
– Vi er mest brukt i Norge
En etterligning av Dagsnytt 18-studioet og rollespill settes i sving når landets toppledere skal utfordres.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Completed beskriver seg selv som Norges «mest benyttede» mediesenter for medietrening, kriseøvelser og presentasjonsteknikk.
Mannen bak det hele, Morten A. Engebretsen, forteller at de har bistått ved mange av landets største mediesaker de siste ti årene.
I et lokale på Fornebu kan det ordnes et TV-studio etterlignet Dagsrevyens sitt, et auditorium for å øve på presentasjoner - eller man kan benytte seg av et radiostudio dersom man vil forberede seg til en debatt på Dagsnytt 18.
– Dette er som å trene på alt mulig annet og jeg liker å kalle det ekte medietrening, sier Engebretsen.
Gjev kundeliste
På kundelisten står de største kommunikasjonsbyråene her til lands.
Zynk, First House, WergelandApenes, Kruse Larsen, Trigger, Storm Communciations, Gambit, Footprint, Corporate Communications, Släger og Nucleus står alle oppført som kunder av mediesenteret.
Det er ikke bare kommunikasjonsbyråene som stadig tar med sine kunder inn i her, men også andre norske og multinasjonale selskaper, organisasjoner og politiske partier.
Men akkurat hvilke mennesker som har fått kjørt seg i en treningsøkt innenfor byggets fire vegger, forblir hemmelig.
– Med de forskjellige kundene, har vi hatt tusenvis av timer med medietrening de siste ti årene. Vi er det studioet som er mest brukt til medietrening i Norge, sier han.
Konfidensialitet settes høyt
Completed, tidligere Perplex Media, ble startet opp i 2010.
– Jeg skjønte at det var et behov der ute som noen måtte ta tak i, sier Engebretsen.
Han ønsket ikke at medietrening skulle være noe man gjør med mobiltelefon eller et dårlig kamera, eller at rådgiverne selv må ordne med utstyr.
– Jeg tenkte det kunne være lurt å unngå alt det ballet der. Når man betaler en rådgiver, er det bedre om rådgiveren bruker tid på å gi deg råd, istedenfor å måtte tukle med det tekniske.
– De tre viktigste tingene jeg er opptatt av er konfidensialitet, konfidensialitet og konfidensialitet. Så kommer topp service. Jeg har alltid åpent, uansett. Om telefonen ringer på julaften, i det ribba blir tatt ut av ovnen, så har vi åpent, sier han.
– Et motsvar
Han mener at et mediesenter er et motsvar til at pressen blir mer og mer «på».
– Det er på grunn av journalistene som sitter på den andre siden av bordet. Jeg tror at, i forbindelse med at pressen stadig blir mer aktive, og er på tjuefire timer i døgnet, så er man nødt til å ha et motsvar til det. Motsvaret til det er at noen må leie et kommunikasjonsbyrå eller en rådgiver til å hjelpe seg med de utfordringene man kan komme utfor.
Han svarer at «alt fra A til Å» skjer inne i lokalene.
– Det er alle typer saker du ser i nyhetsbildet. Jeg kan ikke gå noe mer inn på det enn det.
Han tror det er stor forskjell på å trene i et «ordentlig» studio - kontra det å sitte rundt et møtebord.
– Det har litt med følelsen å gjøre, tror jeg.
Han peker på at det for mange er lurt å allerede ha øvd i en situasjon der man kjenner lyset i ansiktet, vignetten som går, fem sekunder til sending og en journalist skal spørre deg om noe.
– Hva gjør du da? Det er ikke alle som vet det, spør han.
Han legger også til at det er ikke bare folk som kommer hit når de står overfor en krise.– Det kan også være kunder som skal ut med en gladnyhet eller som skal holde en presentasjon.
– Det er ikke bare krise og elendighet, som mange kanskje tror.
– Trenger å få trent
Han tror ikke det vil bli et mindre behov for mediesenteret i fremtiden.
– Vi har mange dyktige journalister i Norge, og det er jeg veldig glad for og det er viktig for demokratiet. Det må jeg si helt klart. Det jeg snakker om er at noen som skal på TV eller i radio synes det kan være ubehagelig - og de trenger å få trent på det. Det koker ned til det, sier han.
Engebretsen jobber ikke selv som rådgiver og det er heller ikke han som arrangerer innholdet i kursene, men etter flere år med å ha observert treningen har han selv fått et innblikk i hva det går i og hva som fungerer.
Kursene som byråene holder, er i følge Engebretsen, ganske likt satt opp.
– Det er veldig tilpasset sak. Kort fortalt, er selve oppskriften på et mediekurs ganske lik. Det begynner kanskje med at man forteller teori og hva man skal gjennom, og så er det trening, trening, trening.
Engebretsens rolle er å omtrent ikke gjøre seg bemerket.
– Jeg skal ikke synes, jeg skal bare være han i bakgrunnen som ordner slik at alt går på skinner i noen timer. Så skal de gå herfra og vite at alt blir i dette rommet.
– Når de som har vært her forlater stedet med en bedre selvtillit rundt det de skal gjøre enn da de kom inn - da føler jeg vi har gjort jobben vår, avslutter han.