Levi får ikke lov til å banne når han er på jobb for DNB Ung og lager innhold fra festivaler
– Det viser at det ikke bare er 50-åringer i fin dress og slips som er bank, forteller DNB ung-ambassadør, Levi Try.
Denne artikkelen er over to år gammel.
DNBs ung avdeling er i sommer mange av festivalene i Norge, blant annet Slottsfjellfestivalen som ble arrangert 13.–14. juli. DNB ung-ambassadør, Levi Try (også kjent fra «Sommerhytta»), forteller KOM24 at det er stas å få dekke festivalene for DNB.
– Å få betalt for å reise på festival er aldri kjedelig, sier Try.
Det er Connie Adelina Lunde og Levi Try som er DNBs ung-ambassadører.
– Når vi er på festivaler er det de eneste gangene vi er så heldige at vi utelukkende er foran kameraet. Vi lager veldig enkelt festivalinnhold for DnB-festivalsommer hvor vi poster filmer fra festivalene.
Frie tøyler
Try forteller at de har mye frihet når de skaper innhold for DNB ung, men at det er noen få retningslinjer.
– Det er ingen andre som produserer for DNB som har friere tøyler, men det er selvfølgelig ikke helt fritt fram. Vi kan for eksempel ikke skape innhold med alkohol, eller banne i filmene.
Han forteller at han synes det er rart at ikke flere brands velger å gjøre det samme som DNB.
– Det er veldig overraskende at ikke flere lager UNG-avdelinger som DNB. Veldig mange unge synes det er drittkjedelig med bank, så tilstedeværelse til en sånn brand er veldig bra på for eksempel festivaler og Instagram. Det viser at det ikke bare er 50-åringer i fin dress og slips som er bank.
Rett habitat
Kommunikasjonsdirektør i DNB, Vibeke Hansen, forteller KOM24 at de oppfatter unge som interesserte i økonomi.
– For det første er det et stort behov for å forklare økonomi til unge på en enkel og morsom måte. Dette er noe alle unge bryr seg om, men banker og forsikringsselskap har kanskje ikke vært flinke nok til å kommunisere med unge.
DNB er overrasket over hvor mange som tar en økonomiprat på festival.
– Det er en fin mulighet for oss til å møte unge folk i sitt rette habitat. Festival er først og fremst gøy, men det er overraskende mange som gjerne tar en prat om økonomispørsmål. Skal du nå målgruppen så må du være der de er og snakke deres språk!
Morsom gimmick
UNG-teamet har frie tøyler til å komme med ideer og lage innhold, forteller Hansen. Blant annet har de kjørt på med en «skilt-kampanje», hvor Connie og Levi holder skilt med forskjellig økonomi-tips som er greit å vite.
– Skiltkampanjen var en morsom gimmick som de selv kom opp med, og som har slått godt an. I tillegg setter det fokus på viktige temaer rundt økonomi. For unge er det enormt mye nytt som de må sette seg inn i rundt egen økonomisk situasjon: Sparing, boligdrømmen, forsikring, pensjon og ikke minst å få kontroll på eget forbruk. Det mangler i alle fall ikke på temaer som vi kan lage innhold på rundt økonomi.
Levi Try forteller at de på skilt-kampanjen ville lage noe som kunne si mye med få lite.
– Vi ville vise noe som kunne si mye med et veldig enkelt begrep. Vi ser jo at postene har gått bra, og at en av dem har blitt delt ekstremt mye.
Videre skal DNB ung skape innhold som fenger unge.
– Vi må ikke være redd for å være litt leken og prøve ut nye ting. Det å være ung handler om å prøve og tørre og feile, og slik jobber vi også med DNB ung, avslutter Hansen.