Fire kommunikasjonstalenter: Slik fikk de jobb i byrå
Her kommer tips til deg som jakter jobb i kommunikasjonsbransjen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Vi har snakket med fire unge som har skaffet seg jobb innenfor kommunikasjon og PR – og nå deler de sine tips og erfaringer om hvordan lykkes i bransjen.
Stå på og vær engasjert
Pernille Celine Engdahl (23) gikk fra internship til fast jobb i Kruse Larsen. Den unge rådgiveren er akkurat ferdig med første året på en master i Teknologi, innovasjon og kunnskap ved Universitetet i Oslo.
Engdahl har en bachelor i statsvitenskap fra samme universitet.
Hun forteller at hun ble gjort obs på internship-ordningen til Kruse Larsen gjennom LinkedIn – og følte det traff blinken.
Så fikk hun komme på intervju – til tross for at hun ikke hadde tidligere erfaring fra kommunikasjonsarbeid.
– Først og fremst har jeg troen på at om man står på og er engasjert, så kan man klare mye. Det er nok en av grunnene til at jeg fikk muligheten, forteller hun og fortsetter:
– Jeg tror mange unge studenter og mennesker generelt kvier seg litt. Man er redd for å ikke ha nok kompetanse, men det er jo ikke en vurdering en selv skal ta.
Engdahl legger til at det er mange unge som sikkert er spent på om de får bruk for det man har lært på skolen i jobb. Med sin bakgrunn fra statsvitenskap, bekrefter hun at hun får nytte av sin utdanning når hun nå jobber som rådgiver.
Som et siste gulltips sier Engdahl:
– Hiv deg ut i det og ha troen på deg selv.
– Ikke kims av alderen min
Helene Kvernaas (23) forteller at hun ønsket å komme seg vekk fra skolebenken og begynne i arbeidslivet.
Gjennom studietiden hadde hun deltidsjobb i innholdsbyrået Spoon Agency. Dette førte til at hun, rett etter fullført bachelor i Markedsføringsledelse ved Handelshøyskolen BI, fikk fast jobb som digital distributør i byrået.
– Jeg lærer mye av å jobbe sammen med erfarne folk i bransjen, og sammen utgjør vi et godt team. Men som ung i arbeidslivet byr man på fersk teori og lærdom fra skolebenken som vi implementerer i jobben. I tillegg er vi engasjerte, oppdaterte og har sterkt pågangsmot. Vi i byrået er veldig flinke til å heie på hverandre, forteller Kvernaas.
Hun forteller at det er viktig å vise interesse, at man bør passe på at man ikke er for tilbaketrukken eller redd for å vise hva man kan og vil. I tillegg må man kunne både jobbe selvstendig og bra i team.
– Jeg kan ikke komme inn på et kundemøte og si «jeg har 10 års erfaring, hør på meg», så man må jobbe for tilliten. Likevel, så skal man ikke kimse av alderen min, sier hun.
Kvernaas sitt siste tips er at man må ut av komfortsonen for å bli bedre.
– Å tørre å utfordre seg selv og påta seg nye, ukjente oppgaver, er det som har gjort at jeg har blitt bedre.
– Se muligheter der du allerede er
Sara Wedul Gundersen (23) jobber som konsulent i Corporate Communications, en jobb hun fikk rett etter fullført bachelor i Strategi og PR fra Westerdals (nå Høyskolen Kristiania).
Gundersen har opparbeidet seg erfaring fra praksis gjennom studiet, men også gjennom sin egen deltidsjobb.
Den unge konsulenten forteller at hun raskt etter oppstart i byrået skjønte at det er flere fordeler med å være ung i byrå.
– For mange unge er mekanismene bak sosiale medier og digital kommunikasjon helt intuitive. Unge er gode på å plukke opp de nye trendene raskt. Det gir dem en klar fordel på arbeidsplassen, sier Gundersen.
Hun vil trekke fram et konkret råd. Da hun tidligere jobbet med klær bisto hun med sosiale medier og markedskampanjer for butikken hun jobbet i.
– Du trenger ikke nødvendigvis å ha en superrelevant deltidsjobb. Det handler ofte om å se mulighetene man allerede har – og bygge videre på dem.
Gundersen forteller at man ikke skal være redd for å ta på seg utfordringer. Hun skiller seg ut på jobb fordi hun har mindre erfaring, men hun understreker at å være ung er positivt for bransjen.
– Du må være åpen for å lære mye på kort tid, og huske på at man kan finne ut av det meste ved hjelp av Google, avslutter hun.
Ha noe konkret å vise til
Bjørnar Sjøvik (28) er på sitt tredje år som rådgiver i Släger. Sjøvik har en Bachelor i Tekst og skribent fra Westerdals (nå Høyskolen Kristiania).
Gjennom studietiden skaffet han seg erfaring gjennom blant annet arbeid i NRK og Radio Nova. Men det var gjennom nettverket sitt han fikk landet jobben i byrå.
– Etter at jeg var ferdig på Westerdals, jobbet jeg ett år som produksjonsassistent. Her ble jeg kjent med en som visste at jeg ville jobbe med tekst og idéutvikling. Hun hjalp meg derfor med å komme i kontakt med Släger. Vi tok et møte hvor jeg forklarte hva jeg ville jobbe med. Til tross for at jeg ikke hadde noe byråerfaring fra før, gav de meg en sjanse og tok meg med på laget, kan han fortelle.
Da Sjøvik begynte i jobben, fikk han mye ansvar for ulike kunder fra start.
– Det synes jeg var veldig kult, og litt skummelt. Du føler at dine meninger, tanker og ideer veier like mye. Det er en veldig stor fordel, og jeg tror ikke det er noe du finner i alle bransjer og selskaper.
I likhet med Kvernaas trekker Sjøvik fram hvor viktig det er å vinne tillit.
– Når du er i tjueårene, så er du av og til i kundemøter hvor du er den yngste i rommet. Da er jeg ganske bevisst på at jeg må balansere mellom å fremstå som selvsikker nok til at kundene får tillit til mine vurderinger, samtidig som jeg anerkjenner at jeg ikke er den i rommet som nødvendigvis har mest erfaring.
Sjøvik råder arbeidslystne om at man bør være aktiv, ta initiativ og gjerne uoppfordret ta kontakt for å vise interesse.
– I studietiden tror jeg også det er en fordel å gjøre mest mulig ut av de ulike prosjektene man jobber med. Det er veldig bra å ha noe konkret å vise til den dagen man søker jobb, forteller han.
Denne saken ble først publisert på Medier24 07.07.2020.