JULEPRATEN
Synne Kvam i Norsk Friluftsliv lo godt da hun ble sitert om korrekt tarmtømming: – Fiffig
Ingressen i Dagsavisen skapte latter i 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kommunikasjonssjef Synne Kvam i Norsk Friluftsliv som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Julen tilbringes alltid hjemme i Bagn i Valdres, hvor jeg får winter wonderland-pakka med mange kuldegrader, nydelige snøforhold og vakker vintersol. Der skal jeg og datteren min på tre år kose oss med aking i snøen, familie og alt jul innebærer – og så håper jeg nissen er snill i år, og lar meg sove litt lenger om morgenen.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Det må bli noen lytte til-tips det da. «Hele historien» fra NRK troner som min podcastfavoritt, mens «Berrum og Beyer snakker om greier» er en god nummer to. Ellers har jeg hørt mye på islandsk musikk i 2021, og hadde gledet meg veldig til å se Bríet under Iceland Airwaves i november, som dessverre ble avlyst på grunn av pandemien.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Mye av det morsomste jeg har opplevd i 2021 har vært i forbindelse med jobben. Det at Norsk Friluftsliv sin informasjonskampanje om allemannspliktene med Bjørn Sundquist i hovedrollen gikk over all forventning, og at videoen «Ikke gå på do på stien» nådde over 1,4 millioner organisk, var det aller morsomste. Og når vi da også stakk av med prisen for årets innhold/post under Social Media Awards, tror jeg at jeg kunne ha sprukket av stolthet – særlig siden alt ble gjort inhouse.
Men det jeg nok lo aller best av i 2021 var da jeg oppdaget hvilken ingress Dagsavisen hadde gått for i en sak med meg, hvor de skrev: «Korrekt tarmtømming på turer i naturen er en kunst mange fortsatt ikke behersker, konstaterer Synne Kvam i Norsk Friluftsliv». Den må jeg si jeg syntes at var fiffig.
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
Siden jeg jobber i krysningen mellom kommunikasjon, markedsføring og politikk så ville jeg ha invitert en gjeng jeg er sikker på at hadde inspirert meg både privat og faglig: Beate Nossum i Fo°tprint – fordi jeg blant annet er imponert over måten de har jobbet med den grønne omstillingen i Jernia på.
Steffen Rabben, sjef for Snapchat Norge – fordi det er fint med en til fra Valdres til bords, og fordi jeg har lyst til å høre mer om hvordan Snapchat jobber med bærekraft.
Jan Christian Vestre, næringsminister – fordi han gjennom utemøbelbedriften Vestre har vist at man fint kan være bærekraftig og bidra til å utjevne sosiale forskjeller, samtidig som man har vekst. Som næringsminister er han også viktig for friluftslivet, siden vi trenger å ha med oss næringslivet på å snu natur- og klimakrisen. For uten natur, ingen friluftsliv.
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?
– Av-og-til sin kampanje for å få folk til å unngå styrepils-kapteinene synes jeg traff utrolig godt, og rus på sjøen er et viktig tema å belyse. Men den Morgenstern-produserte kampanjen for Finn.no i kjølvannet av Ropstad sin gutterom-sak er nok den morsomste kampanjen jeg kan huske fra 2021, for den traff spikeren så utrolig godt på hodet.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?
– Det er særlig to ting jeg tror (og håper) vi ikke kommer utenom i 2022, og det er bærekraft og mangfold. Vi kommunikasjonsfolk må få de vi rådgir, og jobber for, til å bli mer bærekraftige og mangfoldige, men som bransje må vi også tørre å spørre oss selv «Hvor bærekraftige og mangfoldige er vi?». Og for å møte de etterspørselen som kommer på disse temaene, så tror jeg vi må ha inn mange flere som er gode på natur, klima og bærekraft inn i kommunikasjonsbransjen – og ikke minst sørge for at vi selv blir mer mangfoldige.
Men vær så snill å ikke bidra til grønnvasking. På forhånd takk.