Satte fokus på russe-problemer: – Et tema mange er opptatt av
Selv om Randi Hagen Eriksrud er nominert til en individuell pris, synes hun det er en anerkjennelse for hele avdelingen hennes.
– Det er jo hyggelig. Jeg tenker at det er en anerkjennelse for jobben som hele kommunikasjonsavdelingen i Osloskolen gjør, sier Randi Hagen Eriksrud til KOM24.
Hun er kommunikasjonsdirektør i Osloskolen, og er nominert i kategorien «Årets kommunikasjonsleder» på Den store kommunikasjonsprisen, som arrangeres av KOM24.
– Vi har et veldig kompetent fagmiljø, og jeg er heldig som får lov til å lede denne gjengen.
De er åtte ansatte i avdelingen. I begrunnelsen for nominasjonen får Eriksrud blant annet skryt for kampanjen de hadde i forbindelse med russetiden tidligere i år.
Den var utviklet i samarbeid med Tante Randi, og sentralt i arbeidet var det å få med russen selv.
Kampanjen ville sette fokus på presset som mange videregåendeelever kjenner på i forbindelse med russetiden.
– Russetiden skaper utfordringer for ungdommene våre. De fortjener og skal få lov til å feire 13 års skolegang, men det må gjøres på en inkluderende måte. Dette er et tema som mange er opptatt av, sier Eriksrud.
«Gjennom kampanjen om russetiden tok Eriksrud en utfordring knyttet til sosiale spenninger og gjorde den til en strategisk kommunikasjonssak, som ikke bare engasjerte elever, men også bidro til å skape større forståelse blant foreldrene, en viktig støttegruppe for skolen», står det i nominasjonen.
– Vi mener at det er helt avgjørende å få med elevene selv på denne endringen. De har kloke tanker om hvordan vi skal få til en mer inkluderende avgangsmarkering, og vi opplever også at de har et engasjement for å få til en endring.
Eriksrud sier også at de har fått flere positive tilbakemeldinger på kampanjen, og arbeidet med russetid.
Kommunikasjonsdirektøren får også skryt for at de «viser at kommunikasjon ikke bare handler om informasjonsdeling, men om å drive skolens verdier, engasjere interessenter og forme skolens rolle i samfunnet på en fremtidsrettet måte. Dette bidrar til å styrke både skolens omdømme og dens evne til å håndtere utfordringer proaktivt».
Den store kommunikasjonsprisen arrangeres 6. februar på Røverstaden i Oslo. Nedenfor kan du se de andre som er på shortlist i de ulike kategoriene.