Reagerer på VID-plakater: – Ikke spesielt heldig
Mener utdanningsinstitusjonen bygger opp under fordommer rundt designyrket.
Forrige uke var det flere som merket seg VID sine plakater på trikkene i Oslo.
– Jeg forstår at det var ment humoristisk – men jeg synes de bommer skikkelig, sier Design Lead i PwC, Renate Bakkeslett Hagen, til KOM24.
VID-plakatene åpner med «Hadde vi utdannet grafiske designere ville vi klart å midtstille denne logoen», og avslutter med «I stedet utdanner vi til jobber som setter mennesker i sentrum».
– Det er avslutningen jeg reagerer på. Her høres det ut som grafiske designere ikke bryr seg om mennesker. Er det noe vi designere alltid gjør – så er det å sette mennesker i sentrum, sier hun, og legger til at det er det hele jobben som designer handler om.
– Hver dag jobber designere med å gjøre produkter og tjenester enkle å bruke og forstå for folk flest.
– Ikke spesielt heldig
Selv om Hagen tror og håper at VID har gjort et forsøk på å være morsomme, mener hun formuleringen er uheldig, og at det ikke passer med mottoet og verdiene deres.
VID driver utdanning og forskning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk, ledelse, diakoni og teologi. Bokstavene VID, står for Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal, og VIDs motto er «Engasjert for mennesket – lokalt og globalt».
– Plakaten rører uheldigvis opp under fordommer rundt designyrket – og det er ikke spesielt heldig for en utdanningsinstitusjon som har «respektfull» som et av sine verdigrunnlag.
Hagen la ut sitt LinkedIn-innlegg rett før helgen.
Siden fredag har hun fått mange kommentarer og flere har vist engasjement rundt denne posten. Både de som er enige med Hagen og de som gir uttrykk for at de synes kampanjen var morsom, og at de ikke føler seg støtt på noen som helst måte.
– Hadde budskapet heller vært noe i retningen at vi kan ikke design, men vi kan mennesker, så hadde det vært noe helt annet. Sånn det står seg nå, synes jeg det hele er beklagelig.
– Budskap med glimt i øyet
Kommunikasjons- og markedssjef Tone Steen Sandberg, ved VID vitenskapelige høgskole, skriver i en e-post til KOM24, at de har den største respekt for grafisk designere og alle andre yrkesgrupper.
– Hensikten med reklamekampanjen var på ingen måte å fornærme noen, men formidle et budskap med glimt i øyet.
Videre skriver Sandberg at de registrerer at det pågår en debatt blant grafikere.
– Noen synes dette er en veldig smart og kraftfull måte å fange folks oppmerksomhet rundt et viktig budskap, mens andre tolker det i en annen retning. Vi synes det er spennende med engasjement og hilser det velkommen, sier kommunikasjons- og markedssjef Tone Steen Sandberg ved VID vitenskapelige høgskole.
Hagen følger opp med hva hensikten er og hva resultatet blir, er ikke alltid det samme.
– Dette er i beste fall utydelig kommunikasjon, avslutter hun.