
#Påskepraten
Mener dette fortjener mer oppmerksomhet: – Det er folka som rekrutterer. Ikke mac, iphone og kult kontor
Didrik Linnerud Arnesen mener man må vise frem folka på arbeidsplassen, og ikke lene seg på bedriftsprofilen på Finn.
KOM24 har stilt noen spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det Didrik Linnerud Arnesen, innholdsprodusent ved Politihøgskolen, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Jeg skal til Gol på hytta til svigers. Spent på snøforholdene, men jeg satser på mye sol!
– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?
– Nå er jo den franske spionserien Le Bureau veldig bra, men lang. Ellers vil jeg anbefale Tokyo Vice.
– Hva synes du er det beste med påsken?
– Det må bli om sola kommer frem og den varmer skikkelig etter en lang vinter. Ellers er jeg ivrig på kjøkkenet så påskelammet er et høydepunkt + god vin!
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Det er mye! Men om jeg skal trekke frem noen høydepunkter er det tur med politihelikopter og at nye kommunikasjonstiltak fungerte i rekrutteringen av nye studenter til Alta.
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– Igjen ser jeg at trender i sosiale medier har enormt mye makt. Produkter i alt fra Guinness til fuglebad blir utsolgt på kort tid. Ellers har KI kommet for å bli og det er en veldig spennende utvikling.
– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?
– Det er selvfølgelig mye snakk om KI og hvordan man skal forholde seg til det utover med tanke på hvordan kommunikasjonsbransjen forholder seg til falske nyheter og at ikke redaktørstyrte medier får leve fritt. Og at tek-gigantene som vi i bransjen er avhengig av ikke er så lett å forholde seg til. Eksempelvis X eller Meta og personvern for å nevne noe.
– Og til slutt mener jeg at målgruppeforståelse er veldig viktig. Det er godt dokumentert med tall og statistikk fra flere aktører på hvor målgruppene er særlig inn mot sosiale medier. Men uansett hvor mange tiltak som gjøres mot den yngre målgruppen er de fortsatt ikke lett å få tak på.
– Om hva som fortjener mer oppmerksomhet må jeg nok slå et slag for visuell kommunikasjon! Både innternkommunikasjon og ekstern. Vise frem folka på arbeidsplassen og ikke lene seg på bedriftsprofilen på Finn, men lage en slags yrkesmulighet for selskapet eller etaten der man jobber. Det er folka som rekrutterer ikke mac, iphone og kult kontor.
God påske!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no