Dette blir endringene på neste års Gullblyanten
De nye jurypresidentene er klare. De varsler flere endringer på neste års konkurranse.
Én ny kategori, én kategori ut og én kategori med navnebytte.
Det er endringene som blir gjort på neste utgave av Gullblyanten.
Øyvind Waage og Mads Rønold fra Per Høj er årets jurypresidenter og de ser behovet for endringer.
Den nye kategorien heter Digitale annonser.
Jurylederne anser Digitale annonser som et lite kategorieksperiment som bør testes ut.
– Gullblyantens formål er jo å inspirere og heve nivået. Display er en stor del av reklametrykket i Norge og trenger sårt litt høyere kvalitet. Bannere utgikk som kategori for flere år siden, og man kan kanskje si at kvaliteten har dalt siden?, sier de to til Kreativt Forums egne sider.
Kategorien som forsvinner er Produkter og tjenester-kategorien, rett og slett for at det ikke blir sendt inn nok gode jobber her.
De har derfor tro på at det er plass til disse jobbene i andre kategorier.
Audio-kategorien bytter og navn til Radio.
– Audio-justeringen som ble gjort for noen år siden var ikke en dårlig idé, men vi mener det har resultert i et noe ubalansert fokus på nyvinninger og innovasjon innen lyd på bekostning av radioreklame, sier de til KFs egne sider.
Nytt av året er at det også blir seks juryer, mot fem som det var i fjor. Dette for å lette på arbeidsbyrden for en del av juryene.
Andre endringer er at Pakningsdesign endres til Design: Enkeltstående, det er gjort presiseringer i tekstkategorien, kategorien Digitalt og Sosialt er faretruende liten med tanke på antall innsendte arbeider og her settes det inn tiltak samt at det blir gjort presiseringer i skillet mellom kort og lang film.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no