Prinsesse Märtha Louise under Medieleder i Bergen.
Märtha Louise, her under Medieleder-konferansen i Bergen.

Brøt reklameforbudet

Vinmonopolet bekrefter at Märtha Louise og Durek Verretts gin-etikett brøt loven.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver VG.

Märtha Louise og Durek Verrett skal gifte seg i august.

I den forbindelse har de laget en egen gin, spesiallaget fra Oslo Håndverksdestilleri. Den var i salg hos Vinmonopolet, men ble kort tid etterpå tatt vekk fra hyllene.

Årsaken var at etiketten på produktet var forandret etter godkjenning, noe som er i strid med reklameforbudet i alkoholloven.

– Det aktuelle produktet ble påmeldt bestillingsutvalget i februar med en annen etikett enn den hadde ved lansering i mai. Vinmonopolet vurderer alle etiketter i bestillingsutvalget når de meldes inn, og eventuelle spørsmål og avklaringer skal egentlig gjøres før produktet faktisk lanseres, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Kristin Welle-Strand, til VG.

– Når det skjer endringer på etikett etter godkjenning, må produsent be om ny vurdering. Det ble ikke gjort i dette tilfellet, fortsetter hun.

Endringen som ble gjort var at Märtha Louises prinsesse-tittel ble fjernet fra etiketten, fordi hun ikke kan bruke tittelen i kommersiell sammenheng.

Welle-Strand sier til VG at grossisten har besluttet å endre etiketten og fjerne tittelen, slik at det ikke bryter med reklameforbudet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS